Mängden kredit styr bostadspriserna, fler bevis

Se här: Graf som visar bostadspriser i Japan

Den årliga ökningstakten för bolån i Japans låg 1978-1990 kring 15%, bostadspriserna sköt i höjden. 1990 rasade den årliga ökningstakten till nära nollstrecket och har sedan dess pendlat mellan 4% och minus 10% (källa Bank of Japan). Även om jag inte har någon graf tillgänglig här så ser man direkt kopplingen mellan bostadspriser och kreditgivning. Rasar den årliga ökningstakten så rasar även priserna med något års fördröjning.

I Sverige har den årliga ökningstakten rasat till nivåer kring 5%, efter att ha legat precis som i Japan kring 10% (därav uppgången i bostadspriser) under en 10 årig period (trots att Riksbanken vill att den ska ligga kring 4%!?). När svenska bostadspriser börjar rasa är endast en tidsfråga. Ingen borde bli förvånad när det inträffar (särskilt inte Stefan Ingves, som till skillnad från en hobbybloggare som mig får betalt för att förutspå sådana händelser).

Hur ska Stefan Ingves rädda bankerna när det smäller utan att förstöra svenska kronan genom tryckpressen eller tömma skattebetalare på pengar och ge dessa till bankerna? Han kan inte lösa detta på något annat sätt, du och jag kommer att få betala för bubblan som Ingves skapade. Den stora frågan blir, hur förbannad kommer du bli när det sker? Kommer du gå och rösta på ett parti som inte vill avskaffa Riksbanken helt nästa val?

Det blir intressant att se hur folket reagerar.

13 reaktioner på ”Mängden kredit styr bostadspriserna, fler bevis

  1. Det skulle vara intressant att se en en graf som visar kredittillväxten på den befintliga bostadsgrafen! Minskningen från toppen av åtminstone folkets skuldsättning var ju nånstans kring 2005-2006 i 15% klassen och sen har vi sett en stadig nedgång! Priserna gick ju dock ner 2008 för att resa sig igen 2009 man kan kanske säga att vi ligger och rycker lite på toppen av kurvan sen 2008…. Men en sänkning från 15% kredittillväxt till närmare 5% borde väl gjort mer? Kanske tar längre tid i Sverige där folk fortfarande inte verkar vaknat upp och tror på forts uppgångar vilket leder till att folk väntar med att sälja än längre…. Har hört många ex senaste åren om folk som hyr ut sina boenden mm då de inte får vad de vill ha! Det behövs väl en vis velocitet för att kreditbortfallet gör sig till syns på bostadsmarknaden!?

    • Såg att det inte blev nån vidare övergång där mellan Japans och den svenska marknaden där i mitt inlägg men det går nog fram ändå :-). Det här tyckte jag oxå var intressant tror det var bobubbla eller så som tog upp det för några v sen! http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14538044.ab?partner=wwwredirect. Dr åsa och hennes man taxerades förra året för ~300000kr var och ägde då 8 fastigheter tror jag till ett pris av 27000000 med 20 000 000 i skulder!! Jävlar asså! Det verkar ju som att dr Åsas man håller på och gör ”bostadskarriär” :-). Det har varit lätt att tjäna STORA pengar! Alla ångrar väl att dom inte lånade så mycket dom bara kunde när de köpte sitt hus ;-). Mycket spekulation i marknaden….. Var med en kompis och kollade på ett renoveringsobjekt högst upp på Hornsgatan där det oxå fanns tillstånd att bygga på vinden ovanför! Han är arkitekt och såg möjligheterna och utmaningen med detta! Det var massor med yuppisar där, alla där som vi kunde se och höra var ute efter att köpa bygga och sälja…. Ingen skulle bo där….. Budgivningen blev galen och hamnade 100 000 tals kr över vad som var kompisens smärtgräns

      • Intressant! Det finns mycket pengar att tjäna på en marknad där bankerna pumpat in 2,1 biljoner och per år ungefär pumpar in 100 miljarder i nuläget. Ekonomin bygger på bostadsspekulation, det är grunden i den Svenska ekonomin. Tänk va många kringbranscher som kommer att påverkas när bankerna drar åt kreditkranen.

    • Ja det hade varit ultimat, men tyvärr verkar det vara svårt att få tag i en graf. Jag har en graf i boken new paradigm of macro economics, får väl ta och scanna in den. Men från 89-91 dök kredittillväxten i Japan från 15% till minus 1%, priserna började rasa först när tillväxttakten nådde ca 0% om man lägger det på grafen ovan?

      I Japan rörde sig ränta upp och ned mellan 20-10% utan att priserna föll, samma verkar gälla i Sverige, priserna har inte fallit trots att tillväxttakten sjunkit något senaste åren. Men nu när tillväxttakten är nere på lägsta nivån sedan 1997 är det svårt att se hur detta ska hålla.

      Jag har hört många fall där folk köp hus innan de sålt sitt eget och inte får ut det pris de behöver för att det ska gå runt, vad de gör istället för att sälja är att de hyr ut sina bostäder precis som du säger, i hopp om att priserna ska stiga igen. Detta kommer inte hålla länge till, förr eller senare kommer de inse detta och börja paniksälja

  2. En sak som är säker är att jag kommer få betala för den här dumma skiten! Jag är rädd för att trots att jag lämnade bostadsmarknaden 2008 och köpte guld och silver samt liten del i explorationbolag i silver och guld vilket för mig känns som ett logiskt beslut i rådande sitvation så kommer jag få betala och de belånade ignoranta kommer bli subventionerade! Risken finns att jag blir krossad till grus då jag ställer mig emot eliten! Dom med allt! Dom som bestämmer! Dom med planen som inte innefattar nåt av det jag ser som sund frimarknads

  3. Om det är så att kreditgivningen styr så lär ju priserna rusa snart igen. Bolåneräntorna förväntas falla igen inom några månader. Då blir det full fart igen. Ingen regering kommer tillåta bobubblan att krascha och byggandet står still samtidigt som vi importerar massor av invandrare och folk flyttar in till städerna. Prisfall är omöjligt.

    • varför skulle priserna rusa snart igen? menar du att kreditökningen lär öka igen.. du måste bara tro det med vad du säger…. vi får se vems om har rätt! jeg vet inte vad du menar?

    • De kan sänka bolåneräntorna hur mycket de vill, det kommer inte att hjälpa så länge bolånetaket existerar. Bolånetaket har raderat ut enorma mängder potentiella låntagare, därmed minskar mängden kredit som kommer ut på bostadsmarknaden, en sänkt ränta hjälper inte dem något alls.

  4. Intressant diskussion. Petter tycker du gjort helt rätt. Dessutom har du väl redan tjänat en peng på ditt guld och silver jämfört med bostadsmarknaden som ligger kvar på 2008 års nivåer. Har själv nyligen sålt min bostadsrätt och har hittat en hyresrätt som jag kommer hyra på obestämd tid. Vill in i bostadsmarknaden igen (villa) men ovanstående anledningar samt personliga tänker jag avvakta. Får se hur det går…

    • Jo jag har tjänat på mitt livsval;-) var singel oxå så det var ingen större uppoffring i min bok. Jag har ändå inte tjänat så mycket mer på mitt val då jag var mycket belånad då och därmed tjänade pengar på dom lånade pengarna! Men jag har sovit gott och om jag bara inte vissar upp mitt guld för staten när jag säljer så blir vinsten betydligt bättre;-)

  5. Hur kommer det sig att dom inte lyckats få igång kredittillväxten i japan under den här tiden då? Jag vet bara hur staten gav ut pengar till alla inom ett viss åldersgrupp vilket folk bara sparade. Vilka andra stimulanser landsatte den regeringen eller dom regeringarna:). Varför ska man inte förvänta sig samma utveckling där som i US?

    mvh petter

    • Bland annat för att Japans centralbank aldrig behövde pumpa in flera biljoner genom sedelpressen som Federal Reserve varit tvugna att göra, Bank of Japans gjorde det motsatta, de gjorde inget för att stimulera kredittillväxt (förutom att sänka räntan till noll, vilket uppenbarligen inte haft någon påverkan på bankernas vilja att skapa kredit), deras uttalade mål var att skapa ”uthållig tillväxt” genom strukturreform = låg kredittillväxt.

Kommentera

