Sten tror att silver har bottnat

Kommentar av Sten i guld- & silvertråden på bloggen, har lagt till charts:

Min gissning är att silver har bottnat nu.

Den första anledningen ges av en Noggrann jämförelse av statistisk visning över COT:
https://i1.wp.com/snalaska.com/cot/current/charts/SI.png

och spotpriset på silver (tex via http://www.netdania.com, klicka på charts):

Det syns tydligt att commercials signalerade de två sista topparna, bägge nära 35 dollar/oz. Jämför datumen för när commercials var som mest bearish (netto), och när dessa trender upphörde. 2/10 och 27/11. Och se med de allra sista siffrorna från COT’n, vilka rätt tydligt indikerar början av en bullish trend. Jag tror för övrigt att de stora commercials vet mer om marknaden än vad någon av oss vanliga gör. Jag tror att marknaden är riggad, och att de stora företagen hålls under armarna; också här, med information.

Den andra anledningen är nyårssikftet. Gå tillbaks ett år för att se den förra dippen time’ad precist med förra nyårsskiftet.

7 reaktioner på ”Sten tror att silver har bottnat

  1. Jag har också varit inne på att dave är för positivt riktad. Tex så sa jag för en månad sen att priserna antagligen skulle sjunka fram till och med årsskiftet (läs bland kommentarerna i ‘guld och silvermarknande’, där jag också postade den här, för att bekräfta).

    Personligen är jag rädd för att spela på den här marknaden, främst eftersom jag anser den Helt Inherent osäker, eftersom jag anser den Helt manipulerad – förutom i det avseendet att i det långa loppet, så Kommer priserna att stiga. Och sannolikt väldigt mycket.

    Alltså, för mig handlar det om utsikter på kanske 5-50 års tid. Jag har min pension i bakhuvudet här.

    Som sagt, priserna kommer stiga väldigt mycket över lång tid – eller omvänt, våra pengars värde kommer urholkas mycket under lång tid. När man har börjat ana vidderna av det system som är i plats idag, så är det svårt att inte vara pessimistisk (eg realistisk). Skulderna blir större och större, eftersom pengar Enbart verkar kunna Lånas till existens. Alla har skulder. Länder går mot bankrupt, alls inte bara grekland. USA krigar mer och mer, och ett antal av usas 52(?) stater har ansökt om att få Lämna usa(!), för att kunna skapa ett eget ekonomiskt system. Ett tydligen hållbart sådant.

    Long story short, jag anser att chansen (och utrymmet) för att priserna på ädelmetall ska gå upp ‘i framtiden’ många gånger om överväger riskerna (och utrymmet) med att samma priser går ned. Inom en potentiellt lång tidsrymd framöver (ett antal år). Och jag investerar därefter. Och jag lägger därför inte heller alla ägg i samma korg. Det här är som vilken investering man gör som helst med sina hårt ihoptjänade pengar, man måste tänka igenom vad man är villig att förlora. För förlora kan man.

    Jag valde att själv undersöka varför guld och silver skulle kunna komma att stiga. Jag var/är väldigt tacksam att jag kunde läsa någonstans på internet att de var potentiellt intressanta marknader, men at the time visste jag inte helt varför.

    Jag tycker att det är Väl värt att lägga tid på att lära sig om vad ‘mina’ pengar egentligen är för något, för att därigenom kunna förvara/förvalta dessa på bästa sätt. Speciellt när det verkar vara en så utspridd oro om samtiden, speciellt när så många säger att vi är påväg in i en recession, utan att egentligen veta varför, annat än att ha hört ‘att skuld ska ha med saken att göra’. Vems skuld? Och vem är denna egentligen skyldig?

  2. Dessutom, ser ni nu hur kursen vänder upp igen nu?? Jag säger inte att jag var säker på att det skulle stiga efter nyår, men min känsla var faktiskt denna. Titta på netdania.com, från och med den 20e dec har kursen legat och skvalpat i ett horisontellt streck (rakt åt sidan) vid 30 – vilket för övrigt är en jävligt fin och jämn siffra (go figure). Och nu, den 2a jan, har kursen skjutit upp med 1 dollar! Wtf?

    Presidentvalet är över sen en månad, och nyåret har passerats. Det är inte presidentval igen förrän om 4 år – men om priserna hade stigit innan presidentvalet nu, så hade chansen att bli omvald (för den då ledande personen) minskat avsevärt, eftersom stigade ädelmetall-priser indikerar problem för ekonomin (minskat förtroende). Men nu, efter valet… Nu tänker jag att det kan hända när som helst. Det är inte säkert att det gör det, själv tänker jag som sagt på flera (många) års sikt.

    Men så tittar jag runt, till exempel på http://www.shadowstats.com, där en kille har skrivit en bok (ca 60 sidor) sen typ 2007 om hur dollar kommer kollapsa senast 2013. John Williams (för shadowstats) säger förvisso i en senare intervju lite försiktigt att han numera tror det kommer ske inom sittande presidents period. Vi snackar en dollarkollaps. Och dollarn är hela världens reservvaluta. Alla länder i hela världen köper dollar för säkerhet. Tydligen.

    Men dont take my (eller Williams) ord för det – leta efter och lyssna till Kyle Bass, en djävligt mäktig ekonom, otroligt insatt. Han säger (och ja, han Är trovärdig – skaffa en egen uppfattning) att usas typ.. jag vet inte vad han har för titel, men typ ekonomi-minister, har sagt att ”yeah, we’re bassically gonna kill the dollar”, när Kyle ifrågasatte siffror han hade hittat.

    Tro inte på vad jag säger, men vet att situationen är potentiellt Jävligt allvarlig. Så allvarlig att den faktiskt är värd lite tid av studier av ämnet. Det är, after all, ens egen ekonomi man skulle lägga tid på att studera. Det Måste löna sig.

  3. Bara lustigt… Titta på grafen för silverpriset nu. Från att ha legat stilla sen den 20e dec, så hoppade det upp nu idag till 31.50 – precist. Från 31.50, gick det sen ned i ett streck till 31.0, för att nu ligga stilla och rita ett streck rakt åt höger sen ett par timmar.

    När jag började peka på vilka priser som skulle bli, var det efter sådana här Precisa rörelser i chartet, vid vissa linjer och gränser. För visst är de fina att titta på?😉

  4. Sen kom FOMC minutes, och priset sjönk. Men det jobbade upp sig rätt snabbt igen. Det är fortfarande sannolikt att det stiger på kort sikt härifrån.

    Frågan är mer hur; Jag tror att 35$ fortfarande bevakas, även om det kan ha släppt lite. Men jag tror inte vi kommer se 45$ under hela året. Väldigt tveksam till 40$ också, även om det Kan hända, det har ju gått lite längre tid nu.

    Jag tror att priset stiger härifrån, fram till och med (cirka) februari, kanske till runt 35$. Det är en statistiskt bra månad. Men, det är en riskabel marknad att vara kortsiktig i, och hoppas på snabba vinster. Därefter, skulle jag inte bli förvånad över en dipp.

    Personligen har jag utrymme att gå in mer om priset skulle sjunka ned till 27-28 igen – eftersom det faktiskt är en möjlighet. Men jag ser det inte som en risk, som egentligen negativt.

    • Sten, såg först nu att tre av dina kommentarer fastnat i spamfiltret, varför de hamnat där har jag ingen aning om, vissa går igenom andra inte.

Kommentera

