Deflationisternas mardröm

Från CNBC.com: STOCKS HIT 5 YEAR HIGH

The Dow and S&P 500 turned decisively higher in the final minutes of trading to close at their best level since December 2007 and all three major averages turned in their third-straight weekly gain.

Var tog det sk ”deflationstrycket” vägen? Skulle inte eurozonen kollapsa? Skulle inte allt kollapsa? Verkar inte så…. Penningmängden ökar med nästan 5% per år, börsen handlas vid femårshögsta och bankerna är fortfarande proppfulla med kontanter (1,4 biljoner bara i USA). Ingen deflation i sikte.

7 reaktioner på ”Deflationisternas mardröm

  1. Jag hör till dem som förutspått kollaps för länge. Det borde ha skett för åratal sedan så i bland tänker man att det aldrig kommer och att reglerna på något sätt betyder saker jag inte förstår. Efter denna läsning upplever jag att det finns någon slags allmän villrådighet och då återuppstår en övertygelse om att någon slags sättning måste komma.

    Lavinens snö ligger högt och stilla (pengarna i bankerna) och något litet kan sätta dem i rörelse.

    • Jag trodde de skulle satts i rörelse mycket tidigare än de gjort, förstår inte varför bankerna nöjer sig med 0,25% per år hos Fed när prisinflationen är 10% per år. De fick ju iofs pengarna helt gratis men varför förlora pengar i onödan? De skulle kunna köpa iflationsskyddade tillgångar som guld och det är vad jag tror de delvis kommer att göra.

      1,4 biljoner i överskott representerar enorma mängder köpkraft eftersom 1,4 biljoner tiodubblas när bankerna krediterar konton. Totala penningmängden kommer därför explodera.

  2. ironiskt nog är det bara min aktieportfölj som kollapsat (och många andras) som investerat i råvarurelaterade bolag inom guld, silver olja och basmetaller. Syftet med investeringen var att öka kapitalet på den gångna utvecklngen. Jag vet inte hur det blev så fel.

    • Det var illa!😦 Vet inte hur basmetaller och olja utvecklats, men PM-sektorn har utklassat allt senaste åren. Om du legat viktad mot den sektorn har jag svårt att se hur du kan vara ner 70% så länge du inte köpte någon högriskaktie på absoluta toppen 2011.

Kommentera

