Guldbolag som hittar guld rasar 80% på två år

Kursutveckling för guldbolagen North Country Gold, Revolution Resources, Victoria Gold och Evolving Gold:

perfccom

Samtliga av dessa PM-juniorer har under perioden ökad underliggande värde, de befinner sig i länder med relativt låg politisk risk och guldpriset har stigit från 1300 till 1650. Vad motiverar någon att sälja så mycket aktier i guldbolag att kursen rasar 80% samtidigt som guldpriset stiger? Och hur kan rasen vara så identiska? Jag har ingen bra förklaring.

Det finns alltså INGEN koppling till underliggande värde under två års tid, det finns INGEN koppling till det allmäna marknadsläget (börsen har också stigit under perioden) och det finns INGEN koppling till råvaran som bolagen letar. Vad som styr aktiekurser är för mig ett stort mysterium.

12 reaktioner på ”Guldbolag som hittar guld rasar 80% på två år

  1. ”Vad som styr aktiekurser är för mig ett stort mysterium”

    Inte så stort mysterium som man kan tro. De finansiella marknaderna är inte fria marknader som styrs av fundamenta utan är manipulerade och reglerade av centralbanker och de stora bankerna. Libor-skandalen visade hur det finansiella systemet har blivit fullständigt genomruttet och är ändå bara toppen av en isberg.

    • Antagligen tunga aktörer/en tung aktör som vill hålla guldsektorn nere av samma anledning de hållit guldpriset lågt under väldigt många år nu. Målet är att minimera intresset för saker som konkurrerar med fiatvalutorna som vissa aktörer av någon anledning fått monopol på att skapa ur tomma intet.

      Du har säkert sett denna men det verkar som att guldprisets rörelser varje dag är förinställda och styrs av algoritmer: http://youtu.be/BZayHI6UtwY

      Jag utgår från att dessa guldjuniorer styrs på liknande sätt.

  2. Ja, Skägget har man haft i brevlådan ett bra tag nu. Frågan är om man kommer ur det här helskinnad. Mitt förtroendet för marknaden lär ju vara svårare att reparera.

  3. förr eller senare när tillräckligt många begärt fysisk lev så kommer badbollen. jobbiga års väntan har det varit men om man varje månad köper nya aktier på vägen ner så blir det jäkligt skoj till sist.
    När jag gjorde mina första köp i vit och wildcat bla a kunde jag aldrig drömma om att jag skulle ha så många andelar som jag har idag. Antingen blir man multi miljonär eller ett fattigt vrak😉

  4. Kan ha blandat ihop det lite, har för mig att någon frågade om något av bolagen på scoris blogg eller dylikt och att det var massa kommentarer om att det behövdes massvis med pengar för att få igång projektet.

    Men som sagt, jag har ingen närmare koll på något av det där.

  5. Tycker själv att Scoris inte är någon man ska lyssna på. Rekar bolag till höger och vänster som sedan byts ut mot andra. Såg senast i helgen att han säger att nu ,minsann är det fysiskt guld som gäller och PM bolagen är bara något man äger i cykler. Det lät ganska annorlunda för två år sedan kan jag meddela.

  6. instämmer Rob. känns som han är duktig på att försöka sopa historia under mattan och bara nämna delar som får honom att verka bättre.

  7. Jag känner lite samma angående Scoris. För två år sen hypade han pm-aktierna någge nog när de var på topp nu när de är på botten? anser han man skall sett till att ha en rejäl andel MLP-aktier (och nu är dessa på topp..?). Känns som han ligger lite ur fas med marknaden…

Kommentera

