Bitcoin upp 5000% på 1,5 år, bitcoinbubblan har spruckit!

Logisk rubrik? Nej, men den sammanfattar Cornucopias fenomenala analys av bitcoinpriset som enligt honom ALLTID är en bubbla när priset stiger, och VARJE gång priset faller från en toppnotering så har bubblan spruckit, inga undantag. Varje gång priset faller så påpekar han på nytt att det är en helt värdelös investering som man ska akta sig för.

Det kan absolut inte vara så att Bitcoin är i en stigande trend, en uppgångsfas med tanke på att priset är upp 5000% för tillfället?:

bitcoinbubblan

Cornucopias rekommendationer har därmed senaste åren har varit att akta sig för den tillgång som stigit absolut mest av allt i pris och att man ska blanka börsen vid treårslägsta eftersom ”den är så övervärderad”. Från den sälj-allt-blanka-börsen-rekommendationen har världens största börsindex, SP500 nu stigit från 1100 till 1600. Sopa det under mattan och gå vidare, vet man allt och alltid har rätt så har man det, oavsett utfallet.

Här är några citat från bloggen när bitcoinpriset låg kring $10 (pris nu $150):

Härom dagen skrev jag om Bitcoin-hypen. Då låg kursen BTCUSD på 8:50. Nu ligger den på 10:90. Upp 28% sedan i måndags. Naturligtvis minimala volymer i handel, men de som köper är antagligen mestadels lätta offer i form av tekniknördar.

De idioter som köpte vid 10:90 alltså! IDIOTER! Vid pris 2:5 skriver han:

Vad var det jag sade om BitCoin, kryptovalutan som haussades av diverse IT-nördar som inte förstår någonting om ekonomi, bubblor och pyramidspel? Till skillnad mot IT-nördar som har förståelse för ekonomi, bubblor och pyramidspel. Sade jag inte att BitCoin var en bubbla och att den skulle krascha?

😀. Och:

Nåja, man får väl hoppas att Rick Falkvinge inte hade så mycket pengar till en början. Nu har han det iaf inte längre.

Nu, 5000% senare ser det betydligt bättre ut för Falkvinge än det gör för Cornucopias blankningspositioner som förmodligen tappat kring 90-95% i värde.

4 reaktioner på ”Bitcoin upp 5000% på 1,5 år, bitcoinbubblan har spruckit!

  1. Har nog aldrig läst en mer osympatisk bloggare än Cornucopia. Men han livnär sig ju på sitt bloggande så till viss del vill han väl bara väcka känslor. Men för mig funkar det inte. Jag slutade läsa blogen för ett tag sedan. Lite synd eftersom han ändå skriver om sådant jag finner intressant men jag kan inte förmå mig följa en bloggare som stundtals får mig att må illa över hans besserwisser snack.

  2. Sedan kan man tillägga att hans track reckord när det gäller investeringar är uruselt. Intressanta ämnen men när det gäller vad man ska göra av sina pengar gör man bäst i att ignorera honom alternativt göra tvärt om.

    • Besserwisser snacket hade kanske funkat om det nu visade sig att han faktiskt hade rätt. Men att fortsätta sitt jag-vet-bäst-vad-var-det-jag-sade-snacket EFTER att det visat sig att han har fel blir det bara komiskt…🙂

  3. Gör man teknisk analys av guldet i svenska kronor kan det ju omöjligen gå bra heller. Nåja, min uppfattning är att hans blogg trots allt fyller någon slags funktion, någonting i stil med en ”introduktionsport” för fortsatt lärande inom ekonomi.

Kommentera

