Är kött-ägg-mjölkproduktsdieten bra för hälsan?

Inte enligt den mest omfattande observationsstudien hittills gjord, The China Study. The China Study visar tvärtom att kött-ägg-mjölkproduktsdieten som de flesta följer slaviskt är främsta orsaken till cancer, benskörhet, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes m.m:



”Isn’t man an amazing animal? He kills wildlife – birds, kangaroos, deer, all kinds of cats, coyotes, beavers, groundhogs, mice, foxes and dingoes – by the million in order to protect his domestic animals and their feed. Then he kills domestic animals by the billion and eats them. This in turn kills man by the millions, because eating all those animals leads to degenerative – and fatal – health conditions like heart disease, kidney disease, and cancer. So then man tortures and kills millions more animals to look for cures for these diseases. Elsewhere, millions of other human beings are being killed by hunger and malnutrition because food they could eat is being used to fatten domestic animals. Meanwhile, some people are dying of sad laughter at the absurdity of man, who kills so easily and so violently, and once a year, sends out cards praying for Peace on Earth.” – David Coats

14 reaktioner på ”Är kött-ägg-mjölkproduktsdieten bra för hälsan?

  1. Mycket märklig studie/klippet du länkade till. Läs gärna om paleokost…det är vad människan är skapt att äta.

  2. Ja just ja…..men,pizza,pasta och bröd är fint. Nu har vi ju tallriksmodellen och den har ju verkligen funkat ? Ingen fetma cancer diabetes nu inte !!

  3. Jag känner inte till den här studien, och är by default (dvs av tidigare tro) skeptisk. Men det kan ju förstås vara (min tidigare tro) eftersom någon ville det.

    However, det som idag, nu, talar emot de presenterade teorierna om att mjölk, ägg och kött skulle vara dåligt: Först och främst talar forskarna om kolestrol som något dåligt. Tydligen finns det forskning som det tigs om, som menar att kolestrol snarare skulle vara motsatsen, dvs gott. Inte säkert, men möjligt.
    Det som får flest varningsklockor att ringa i mig är att studien presenteras i CNN för den där vithårige killen, i de sista 2 minuterna av klippet. Jag tror numera att CNN’s främsta mål är styrning av folkmassorna åt ett håll som de i förlängningen tjänar på, snarare än vad man gemene man tror idag (jämför också bankers varande och intentioner), att de bara presenterar just vad benämns nyheter, med folkets bästa i sikte. Detsamma gäller DN, och vår media generellt. De är rent tekniskt effektivt kontrollerande medel av massorna. Den som vet något om NeuroLingvistisk Programmering, och den som är kapabel till rent psykologiskt och socialt tänkande, eller marknadsföring vet vad jag menar.

    Och det som gäller mediaindustrin gäller exempelvis också läkemedelsindustrin, och alla övriga industrier för den delen. De är alla ute efter att ta marknadsandelar, på folkets bekostnad. Eftersom att läkemedelsindustrin säljer otroliga mängder till folk som av en eller annan anledning mår dåligt. Och om man då kan inkorporera dåliga matvanor i folks liv (exempelvis tallriksmodellen), som reellt får folk att just må dåligt – blir direkt vinstdrivande. Och annat vore faktiskt mer eller mindre att planera och influera för egen förlust (för industrin). Eftersom att om folk inte skulle ha några problem, så skulle ingen kunna tjäna pengar på dem, eftersom de välmående inte har några direkta behov som behöver fyllas.

    Dessutom, i de sista 2 minuterna av intervjun, säger clinton(?) att han också undviker att äta fisk. Det är i CNN-intervju-delen. Då skulle man alltså ta bort en stor del av de matvaror man i vissa fall betraktar som allra mest nyttiga. Den som hävdar att mjölk är onyttigt (clinton), hävdar också att fisk är onyttigt?

    Jag är skeptisk.

    Dessutom finns medel som är omtvistade om huruvida de botar bland annat cancer och andra grova sjukdomar, men det är alltid bara alternativare som talar för dessa. Inga läkemedelsbolag tar tag i saken och genomför de, av industrin godkända, tester som skulle visa om det stämmer eller inte. Och vi snackar åratal, och många substanser. In fact, WHO går ibland ut och varnar för liknande metoder.

    Jag är riktigt skeptisk till studien.

    • Efter jag fick reda på The China Study så blev jag vegan för att se om det gav någon hälsoeffekt. På nio månader gick LDL (dåligt kolesterol) ner med ca 8.8 % samt att HDL (bra kolesterol) gick upp. Jag hade redan bra värden och vägde innan ca 67 kilo innan. Nu väger jag runt 62 kg och är 178 cm. Gäller att ha koll på B12 dock, för mina nivåer sjönk. Är i princip 95% vegan atm. Fungerar bra, men ganska mycket jobb.

      • 178cm lång och 62kg…TUNN!! Du är ju smal som en sticka:-) Ät paleo, träna tyngdlyftning (knäböj, marklyft, pull-upps och militärpress)! Efter 6 månader har du skulpterat din kropp till en grekisk gud.

      • Ang B12, vet inte om det är korrekt men är inte B12 brist lika vanligt bland de som äter animaliskt? Den här personen har varit 100% vegan i ca 10 år utan B12 tillskott utan att någonsin ha haft B12 brist. Tips: groddar innehåller B12

        Jag har inte testat mitt blod efter att jag slutade äta kött, ägg, mjölkprodukter och annat som försurar kroppen men min vilopuls har sjunkit från 55 till 45-50 och min syreupptagningsförmåga har ökat kraftigt så antar att det blivit bättre.

        • Dave. Orkade inte lyssna på alla olika sätt att äta och vad som var bäst osv. Bestämde mig därför att göra experimentet på mig själv och inte: (Jag känner mig bättre på den här kosten med frikyrkliga ögonlooken ) Iaf så tog jag ett referensprov när jag åt fisk och fågel för att jämföra med veganvärden 9 månader senare. Båda gångerna sågade läkarna mig vid fotknölarna, gjorde narr av mig, förklarade att människan alltid ätit kött osv osv. Till den grad att jag ombads av andra läkare att göra anmälning för uttryck som: ”Är din sambo också vegan? -Ja- FYFAN!” (ja det där sa en läkare till mig,) Jag är 27 år gammal… Iaf så visade testerna det jag nämnde innan. Om jag mår bättre av det? Kanske, men jag vet att det är bättre för tex mitt hjärta, samt att jag har ärftliga hjärt – kärlsjukdomar i släkten. Nästa steg är att bli 100% vegan, dvs ingen cournfärs etc. Sen är det vl dags att börja träna, kan inte sitta och glo på guldgrafer hela dagarna:D

    • Inte bara CNN (eller de som betalar dem för att rapportera) som vinner på att sprida resultaten från studien om de är korrekta. Enda anledningen till att ignorera studien är ifall man tror att den är påhittad och resultaten är manipulerade. Men jag har svårt att tro att de skulle vara det med tanke på att Campbell som ledde studien efter studien lade om sin egen kost. http://en.wikipedia.org/wiki/T._Colin_Campbell

      Campbell has followed a 99 percent vegan diet since around 1990.

      Jag är och har varit skeptisk till studien, men efter att ha sett så mycket annan forskning som visar samma resultat har jag blivit mer övertygad om att The China Study är korrekt. Det bästa exemplet är Dr Robert Youngs forskning (som bla Lars Frölander baserar sin diet på), han har studerat över 500,000 ”blood samples” under mikroskop från personer efter att de ätit olika typer av mat. Mjölkprodukter, kött, ägg är exempel på kost som förstör blodvärden. Kost som ger optimala blodvärden är enligt honom framförallt gröna grönsaker:

      Lars Frölanders resultat talar för sig själva, men finns många andra exempel. T.ex: From fat to ultra-fit father

Kommentera

