‘Unvik guld’ är rådet från diverse bloggare, köp aktier istället.

Storbloggare som ägamintid och aktiefokus är överens, guld bör undvikas. De kommer fram till detta genom att jämföra guld med aktier plus utdelningar, läs mer här och här. Men skillnaden mellan en aktie & och fysiskt materia är stor, guld är inget företag, guld har inga anställda, guld kan inte betala någon direktavkastning, guld är mao en tillgång utan motpartsrisk, guld är guld idag och guld är guld imorgon.

Därmed borde guld vara chanslöst mot aktier, om du nu fortfarande anses rättvist att jämföra dessa helt skilda tillgångar med varandra. Så här ser utvecklingen ut från år 2000 (utan att räkna med utdelningar):

guldvsaktier

Guld upp 400%, aktier upp ca 20%, guldaktier upp 500%. Kanske har guld inte hängt med börsen om man ser tillbaka hundra år vilket bloggaren aktiefokus gör, men allt annat vore väl konstigt, hundra års arbete borde ge bättre avkastning än fysisk materia i ett bankfack?

Trots att aktier borde vara ett överlägset tillgångsslag har guld utklassat börsen senaste åren, så hur framgångsrikt har det varit för storbloggarna att undvika metallen?

3 reaktioner på ”‘Unvik guld’ är rådet från diverse bloggare, köp aktier istället.

  1. Tackar för benämningen ”storbloggare”🙂

    Frågan ”hur framgångsrikt har det varit…” kan man ställa sig om godtycklig tillgång som ökar i värde. Kanske är det schweiziska klockor från 1970-talet eller svenskt 50-talsporslin som ökar i värde med 2000 % det kommande decenniet, men hur ska man kunna bedöma det i förväg? Värdet är bara det någon är beredd att betala för guldet/klockan/porslinet medan ett bolag tjänar och delar ut pengar vilket ger ett värde och ett kassaflöde oavsett vad någon är beredd att betala just i nuläget.

    Om man bedöma den kommande vinnaren – guld/whatever – så ska man givetvis satsa pengarna där. Själv lägger jag mina surt förvärvade på sådant jag tror mig förstå mig på, dvs. bolag där människor varje dag sliter för att bolaget i slutändan ska tjäna pengar och över tid öka i värde. Jag grämer mig inte över att jag missar gårdagens eller morgondagens vinnare bland råvaror och tillgångar.

  2. Aktier har egentligen varit en lysande investering mellan 1980-2000. Men frågan är om vi får se en sån uppgång det närmaste decenniet.

    Många bloggare i hävdar att guld inte har ett värde, men jag tror att miljarder människor i Asien, Afrika och Sydamerika har en annan uppfattning. Och eftersom dessa kontinenter får allt större betydelse så lär även guldets betydelse öka framöver.

  3. Jag anser att fysiskt guld alltid skall ingå i en portfölj som försäkring mot katastrofer (t ex kraftig inflation eller kraftig deflation). En vanlig tumregel är att ha 10% av portföljvärdet placerat i guld. I dagsläget strävar jag mot en andel på 20% (fysiskt guld och silver).

    Många ekonomer och lekmän är överens om att vi går mot någon form av ekonomisk katastrof. Vissa tror på deflation, andra på inflation. Som Richards uttrycker det: ”Best case scenario, we are Japan”. Dvs, 20 år av fallande tillgångsvärden (aktier och fastigheter). Jag tolkar det som att Richards worst case scenario skulle vara en Wiemarinflation. Ädelmetaller ger ett visst skydd mot både inflation och deflation. Ädelmetaller i handen kan inte gå i konkurs och de kan inte tillverkas ur ingenting. Jag tycker att silver känns tryggare på ett sätt, eftersom det används i större utsträckning industriellt.

    Min portfölj består förutom fysiska ädelmetaller av lika delar i kontanter och aktier. Jag är övertygad om att något riktigt tråkigt väntar runt hörnet. Jag låtsas dock inte veta vad utan försöker skydda mig mot ”alla” möjliga utfall. Vid hyperinflation hoppas jag kunna köpa mer ädelmetaller och aktier innan kontanterna har blivit helt värdelösa. Vid deflation hoppas jag kunna köpa fastigheter och aktier för mina ädelmetaller och mina kontanter.

Kommentera

