Lexam ökar mängden guld/aktie med 100%, kursen rasar 90%

Lexam (LEX.to) är ett guldbolag verksamt i Kanada, lett av Rob McEwan som äger 27% av aktierna. Bolaget har varit mycket framgångsrikt sedan 2011, de har ökat sina tillgångar med över 100%, se här:

lexamgold

Bra jobbat av Lexam minst sagt, aktiekursen borde haft god utveckling. Men nej, så fungerar det inte i Kanada, istället för att kursen är stark rasar den 90%, inte 30-50%, 90% av börsvärdet utraderat. ‘Marknaden’ är tydligen så missnöjd med bolaget att guldet inte längre har något värde alls, det är värdelöst. Kursutveckling:

sclex

11 reaktioner på ”Lexam ökar mängden guld/aktie med 100%, kursen rasar 90%

  1. Aktiekurser är iofs inte alltid logiska. Många gånger ligger förväntningar redan inprisade och när förväntningarna infrias så går aktien ner. 90% är dock väldigt mycket, så det luktar antingen extremt negativa förväntningar eller kanske rentav manipulation …

    En sak jag undrar över med alla dessa kanadensiska guldaktier – hur ser det ut med utdelningar?

  2. Hej Dave!
    Jag läser din blogg ofta och tycker den är bland de absolut bästa There is (svenska iaf). 🙂
    Jag tänkte köpa lågvärderade guldaktier och tyckte de 4 du tagit upp verkar vara väldigt intressanta. Min fråga är om det finns fler än dessa fyra du rekommenderar?

    Jag är nämligen på gång att köpa rejält med fysiskt men tänkte att det är bra att även komplettera med lågvärderade aktier med tanke på den kommande vansinnesökningen av QE. Jag tror att guldpriset kan dippa till 1.100-1.150 innan det exploderar upp.
    Jag lyssnade på Jim Sinclair på US Watchdog och han målade upp ett scenario där en ”justering” börjar 2014 och ”the Big Reset” 2015-2016, vilket lät väldigt intressant och sannolikt med tanke på hur banditerna på Wall Street och Capitol Hill beter sig. Sinclair har gjort sig känd namn för att vara träffsäker gällande prisutvecklingen för guld och har prickat rätt vid flertalet tillfällen. På frågan om vad han trodde att guldpriset skulle stå vid the big Reset svarade han 50.000!!!! 🙂

    Vad har du för tidshorisont på saker och ting? Du skriver så väl och träffsäkert om att intresset nu är så lågt att det är nu man ska investera. Vad tror du om guldpriset, QE-ökningen samt dess påverkan på aktiekurserna för dessa företag?

    Hoppas det inte är alltför jobbigt att besvara allt detta! :))

    Mvh
    David

    • Detta är bolag jag skulle kunna tänka mig att köpa (men inte rekommenderar någon annan att köpa):

      Allied Nevada (produktion)
      Colossus (produktion)
      Gold Canyon (utveckling, exploration)
      Treasury Metals ((utveckling, exploration)
      Victoria Gold (utveckling, snart konstruktion)
      Geologix ((utveckling, snart konstruktion)
      North Country Gold (utveckling, exploration)
      Wildcat Silver (utveckling, exploration)
      Silver Range (utveckling, exploration)
      Agave Silver (utveckling, exploration)

      Har säkert missat något, finns så otroligt mycket bra bolag som säljs ut nära kassavärden nu. Notera att samtliga av dessa har tillgångar i absoluta världsklass, inga av dem är grass-root exploration. Trots att de sitter på fantastiska tillgångar är värderingen per oz nära noll.

      Ang tidshorisont, jag har ingen aning om när det vänder, lyckades inte ens förutspå dippen som kom (eftersom jag tittade på underliggande värde och struntade i den faktor som styr aktiekurserna). Guldpriset kan säkert stanna här nere ett tag till om de som styr det vill det, men kan också se det stiga mot $3000 snabbt utan problem. Oavsett utfall vill jag äga bolagen ovan, de har visat sig historiskt av de som köper pm-bolag när tillgångarna är gratis (som t.ex 2008 och 2001 nu senast) blir rikligt belönade.

      Jag har inte investerat i dem för att få några hundra procent i avkastning, jag tror samtliga av de ovan kommer stiga flera tusen procent (något i stil med bitcoin) i kommande uppgångsfas för att ge någon form av rättvis värdering.

      • Jag har kikat lite på dina förslag och de har sannerligen tappat en del (köptillfälle?).
        Jag märkte dock att Gold canyon, Victoria Gold, silver range, north country och Agave silver inte är noterade på Toronto börsen. Är dessa amerikanska aktier eller finns det nån anledning till varför de inte är listade i Kanada? De är däremot listade i Europa.

        Via avanza kan jag nämligen köpa kanadensiska aktier utan en massa krångel, till skillnad från amerikanska krångliga regler.

        Mvh
        David

        (Ber om ursäkt för frågor som du kanske uppfattar som dumma)

  3. Hej, några följdfrågor:
    Varför skulle du inte rekommendera dem? Är köp behäftat med stor risk?
    Med konstruktion menar du att de är under nån slags rekonstruktionsfas och därmed högre risk?
    Är alla de ovan nämnda aktierna listade på de kanadensiska eller amerikanska börserna? I de fall de är listade på båda, ska man av nån anledning (Qe) föredra de kanadensiska?

    Mvh
    David

    • För jag rekommenderar ingen att göra vad jag gör, vad jag istället rekommenderar är att läsa på om bolagen och bilda en egen uppfattning, vara extremt kritisk och förstå att aktiekurserna inte behöver röra sig efter bolagens fundamenta under väldigt långa perioder och att de kan falla 95% även om bolaget ökar tillgångarna 100%.

      Med kontruktion menar jag kontruktion av en gruva inför produktionsstart. Alla dessa aktier är noterade i Kanada. Jag föredrar Kanada, minns inte exakt varför de skiljer sig från USA men tar inte USA källskatter på utdelningar m.m?

    • Njae, har sett några av deras borrhål och dem är grymma, men samtidigt är bolaget förhållandevis väldigt dyrt, tycker det finns bättre alternativ.

  4. Hur ser du på de bolag som finns på svenska börsen såsom Kopy Goldfields och Auriant mining m fl?

    De har också fallit rejält men kanske inte heller är så bra på att följa deras egna prognoser..

Kommentera

