Silver mot $100/oz & stödnivåer för guld

Silverpriset i logaritmisk skala, om silver tar ett nytt kliv uppåt som är lika stort som tidigare i nuvarande uppgångsfas når priset ca $100/oz:

silverlong

Notera också hur översåld MACD är. Här är diverse stödnivåer i guld i logaritmisk skala under samma tidsperiod:

goldlong

Graferna hämtade från tradingview.com. klicka på dem för att förstora

16 reaktioner på ”Silver mot $100/oz & stödnivåer för guld

    • Kan inget om bolaget tyvärr, men säg att silverpriset nu är på väg mot hundra och priset på aktien rasat från 10 cad till 50 cent på något år så är det antagligen ett bra köp, liksom alla andra silverbolag med tillgångar i marken.

    • Senast silver var så översålt som idag var juni 1982, priset sjönk till $4,7/oz, 8 månader senare nådde priset $15/oz, ca 320% upp. En liknande återhämtning tar priset till $65/oz idag. Lägg också då till att penningmängden bara var en bråkdel då av vad den är idag samt att en stor del av silvertillgångarna konsumerats. $100/oz är enligt mig en no brainer, det är bara en tidsfråga, dock verkar tillgången vara mycket större än de officiella siffrorna så man får akta sig för att lyssna på experterna som baserar sina analyser på siffror som inte stämmer överens med verkligheten.

      Grafen ovan visar att ett kliv mot hundra är helt normalt i nuvarande uppgångsfas, det är så priset rört sig från bottnar sedan 2001.

  1. Tack!
    En annan fråga; När bostadsbubblan spricker borde väl sannolikt även svenska börsen gå ner!? Visst borde väl även svenska kronan förlora gentemot andra valutor?
    Tack för en intressant blogg!

    • Om bostadsbubblan spricker kommer svenska banksystemet kollapsa och börsen antagligen göra det med. Men när det gäller kronans växelkurs är det svårare att säga, främst pga av att en sprucken bobubbla är synonymt med kollapsad penningmängdstillväxt, minskad tillgång på svenska kronor borde potentiellt kunna stärka kronan. I USA gick ju dollarn upp kraftigt vid bobubblans krasch.

      Nu styrs inte 100% riggade växelkurser av logik så kronan kan lika gärna kollapsa, särskilt om de som vill centralisera makten till EU vill att svenska folket röstar för att skrota kronan. Minns 2008, senast kronan var svag, då ville många att vi skulle ha euro istället, så fort växelkursen går upp så vill de ha kvar kronan.

      • Borde det inte vara när bostadsbubblan spricker och inte om bostadsbubblan spricker?
        Jag har satsat en del på silver istället för aktier, men det har ju inte gått så bra. Skulle du våga dig på aktier nu? Hur länge till tror du att man måste ha tålamod med silvret?

        • Det är väl upp till var och en att avgöra. För mig är det när eftersom lånen inte kan betalas, dvs BNP och löner växer mycket långsammare än skulderna, förmågan att sköta lånen minskar ständigt.

          Titta på graferna och avgör själv, jag tror silver kommer att stiga mot hundra, och om nuvarande mönster upprepas kan den nivån nås ca 2016

  2. Hej Dave1,

    Jag har följt din blogg ett tag nu och tycker den är bra och läsvärd, du är en av de få som ännu inte gett upp om PM-bolagen.
    Själv har jag bränt mig rejält på bland andra Aurcana, Endeavour mining, Semafo, före det Cream Minerals med flera, så jag har ändrat mitt fokus till att ha mer större spridning och avvaktar lite med precoius metals till vidare.
    Men vad jag vill komma till är att jag undrar om vi skulle kunna ha ett blogg-länks byte, jag har lagt till din blogg i min blogglista och undrar om du kunde göra detsamma. Jag kommer fortsätta bevaka guld, silver framöver.

    Min blogg finns på http://hankman-pme.blogspot.se/

Kommentera

