Börsen vid mest överköpta nivån sedan 2001

Så ser det ut just nu, betyder dock inte att börsen behöver vända ner på länge, särskilt inte med tanke på hur mycket pengar som skapas världen över, det är pengar ur intet som driver upp priset på allt. Men det kan komma en större dipp innan fortsatt uppgång:

sp500

Börsen vid mest överköpta nivån sedan 2001, dvs någonsin. Guld- & silverpriset vid mest översålda nivåerna någonsin. Guldaktierna har aldrig varit i närheten av så översålda som de är nu. Detta gör att PM-sektorn är mer attraktiv än andra sektorer för tillfället.

10 reaktioner på ”Börsen vid mest överköpta nivån sedan 2001

  1. Intressant. Det är många som snackar om att vara försiktiga nästa år, på grund av att de tror på en rekyl. Men de flesta verkar vara överens om att börsen borde gå starkt året och och i början på 2014.

    Om börsen vänder ner och guld och silver vänder upp så gäller det ju att tajma. Men tänk om allt vänder ner, både börsen och PM-bolagen, lite som 2008?

  2. Det är lustigt det där. Vad är en tillgångs korrekta värde? I den frågeställningen har jag slutligen hamnat ett par gånger när jag har diskuterat guld som investering med ”icke-troende”.

    De föredrar aktier och ratar guld eftersom de anser sig kunna räkna fram ett teoretiskt värde på en aktie men inte för guld. I viss mån kan jag förstå dem. Oavsett vilken (seriös) värderingsmodell man använder så handlar aktievärdering i princip om att värdera framtida penningströmmar (antingen utdelningar eller vinster eller en kombination av dem). Problemet som jag ser det är att det är två parametrar som egentligen är okända. 1. Man skall uppskatta storleken på framtida betalningsströmmar. 2. Man skall uppskatta framtida räntenivåer.

    Redan små förändringar i dessa båda parametrar får STOR påverkan på den teoretiska aktiekursen. Så hur man kan anse att en sådan teoretisk värdering är värt något övergår mitt förstånd.

    Dessutom skall man komma ihåg att en krona idag inte är samma sak som en krona imorgon p g a inflation. Något som de flesta helt bortser ifrån i sina aktievärderingar.

    Det var nu längesedan jag fokuserade mer på teknisk analys än på fundamental analys. Jag har aldrig förkastat den fundamentala analysen helt.

    Min grundinställning till frågeställningen hur mycket är en tillgång värd är och har länge varit: så mycket som någon är villig att betala för den. The greater fool’s theory.

    Idag famlar jag i mörkret efter något annat att kramla mig fast kring. En religion kanske? Hur skall man även ta hänsyn till att det finns så få fria marknader?

    Jag lägger knappt någon vikt ens vid teknisk analys längre.

    Börsen är löjligt övervärderad fundamentalt. Räntorna är manipulerade. Det är inte bara fåren i Tele2’s reklam som står och trycker pengar så det står härliga till. Råvarupriser är manipulerade. Jag inser att det alltid har varit så. Det är bara det att omfattningen har blivit mycket större och att det har blivit pinsamt uppenbart.

    Hur skall man värdera guld i fiat?

    Den stora anledningen till att jag investerar i fysiskt guld är att det är en ”real asset”. Något som jag har i handen oavsett vad som händer med penningsystemet. Ett skydd mot en kollaps. Även ett skydd mot inflation. Däremot så har jag ingen aning om hur jag ens skall försöka värdera guld i fiat. Vad en sådan värdering nu är värd?

    Jag fortsätter famla i mörkret efter en religion. Mammon var har du tagit vägen? Vad skall jag tro på?

    • Det som gör svaret enkelt när det gäller guld är att guld är pengar och dessutom eviga oförstörbara pengar, som ingen kan skapa ur tomma intet.
      Därför är guld vida överlägset alla fiatvalutor i världen, som är på god väg till att självförstöras.
      Det är gulds egenskap som pengar, som ger dess värde, ingenting annat.
      Skulle det komma något bättre än guld som skulle bli allmänt accepterat över hela världen, skulle guld förlora sin glans, men vad skulle det vara?
      Jag tror inte någon diggital valuta, typ bitcoin, kommer att ersätta guld inom de närmsta tiden, möjligtvis någon gång långt in i framtiden. Men kryptovalutor är nog det ända (som man kan tänka sig nu i alla fall) som har en liten, liten chans att utmana guld.
      Med andra ord: Guld är det ända man kan vara nästan helt säker på, som investering.

  3. Guld är en metall som har vissa egenskaper. Man kan inte skapa guld så vitt vi vet. Det är väldigt svårt att förstöra guld (det går). Guld har egenskaper som gör det lämpligt som pengar enligt vissa. Fractional reserve banking fanns även under den klassiska guldmyntsfoten. Men, guldets värde är inte konstant. Oavsett om vi mäter guldets värde i fiat eller i vatten så är det inte konstant. Det finns ingenting vars värde är konstant. Ett klassiskt argument är att man har alltid kunnat köpa en skräddarsydd kostym för ett uns guld. Hur skall man verifiera om det är sant? Jag tror på att på lång sikt så är guldets värde någorlunda konstant. På kort sikt tror jag inte på det. På lång sikt menar jag betydligt längre än en livslängd.

    Jag äger hellre fysiskt guld än Bitcoin eller SEK.

  4. Hej!
    En fråga till er som är insatta. Jag är själv investerad i silver, men känner en osäkerhet vem jag ska tro på. Om man läser Cornucopia, som ju verkar vara en vettig människa, får man en känsla av att ädelmetaller ska sjunka mer och att det inte kommer någon inflation, dvs att de nytryckta pengarna bara kommer att stanna hos de redan rika. Vad tror ni? Är vi lurade?
    Hälsningar
    Arne

  5. Fractional reserve banking garanterar inflation.

    Än så länge har inte QE inneburit någon större prisinflation. Tydligen så står det mesta av de nya pengarna på konton hos FED. Om de någonsin släpps ut i systemet och bankerna lånar ut dem 30-1 gånger så kommer det att ge en duktig inflation. Om de däremot steriliseras så fortsätter allt som vanligt, dvs en officiell inflation på 0-2% och en faktisk inflation på ett par procentenheter mer.

    Eftersom jag inte har någon kristallkula eller känner någon i högsta ledningen på FED så har jag ingen aning om vad som kommer att hända. Därför försöker jag gardera mig mot ”allt”.

    20% ädelmetall, 40% korta obligationer och 40% aktier. Tanken är att kunna omplacera obligationerna i något annat så fort jag anar vad framtiden har i sitt sköte.

    Hyperinflation -> mer ädelmetaller
    Deflation -> ligga kvar och på botten köpa aktier🙂

Kommentera

