TSX Venture köpsignal

Efter nästan tre år i negativ trend har MACD indikatorn för TSX venture composite index (där många råvarubolag handlas) vänt uppåt igen och slagit över till köpsignal:

tsxventure

5 reaktioner på ”TSX Venture köpsignal

  1. Hej Dave, du skrev förut om att bankerna nu är överkapitaliserade vilket jag håller med om, speciellt här hemma i Sverige med t.ex. Swedbank, men många tror på sättning på börserna nu framöver pga hög värdering, jag funderar som sagt på NÄR det kan vara läge att gå in i Guld/silver igen, men är väldigt osäker efter att ha bränt mig.

    Men om sänkningen av QE dröjer och ekonomin förbättras borde börsen kunna gå starkt 2014, men jag undrar verkligen om den klarar det. Men jag tänker också att hur mycket av pengarna som strömmat in på börsen har strömmat in i guld? Vad händer med guldpriset om FED minskar stimulanserna?

    Jag tycker det är jättesvårt att veta och tajma. Nu tar du upp här att TSX Venture signalerar köpsignal, och det är en ny tanke att såhär tidigt kanske gå in i PM igen🙂

    • Det är i Sverige de är minst ”kapitaliserade”, visst, de har massa bostadsobligationer, men hur ska de skydda mot fallande bopriser? Svenska banker har knappt några pengar alls när det väl kommer till kritan. De banker jag tänker på är de som sålt värdelösa bostadsobligationer till följd av prisfallet i USA i utbyte mot kontanter skapade av Federal Reserve. Dessa banker bara i startgroparna av en ny massiv kreditexpansion som kommer skapa den största inflationsbaserade högkonjunkturen någonsin (om överskottsreserver omvandlas till kategorin required. Sverige är i slutet av en massiv, 20 år lång kreditexpansion, USA är i början av en ny.

      Ang QE, minskad QE betyder att mer pengar skapas ur intet. Det är inte QE som driver något, QE pengarna som inte används påverkar ingenting. https://dave1bs.wordpress.com/2013/09/18/qe3-var-extremt-negativt-for-guldpriset-minskad-qe-kan-vara-en-positiv-trigger/

      Det är omöjligt att tamja detta eftersom prisrörelser inte korrelerar med underliggande fundamenta, oftast sker det motsatta mot vad folk tror. Alla experter trodde att QE skulle få guldpriset att explodera, istället rasade det. Experterna trodde jorden skulle gå under 2011 när Grekland krisade, istället var det det bästa köpläget på mycket länge, börsen är upp 70% sedan dess. Nu tror experterna att minskad QE ska få guldpriset att rasa, du kan själv avgöra vilket utfall som är mest troligt.

  2. Mycket intressant. Jag läste nyss också ett intressant blogginlägg av Jim Richards. http://jimrickards.blogspot.se/2013/12/when-is-this-bubble-ready-to-pop.html

    Tajming är som du skriver svårt. Det vore övermodigt att tro sig kunna tajma. Men jag får börja med att försöka ”läsa av” trenden och vara försiktigt, t.ex. undvika belåning som tidigare utan försöka vara lite likvid. Nu har jag lite i aktier som volvo, cision, Sino Agro Food som inte är bolag som gått upp med övriga börsen. Jag tänker att sålänge uppgången fortsätter så kanska jag för stunden vill gå in i Danske bank för att kanske se liknande utveckling där som den som varit i Swedbank. Men efter det när det nu kommer ett börsfall som jag tror ska komma tänker jag att jag ska försöka köpa in mig i guld igen, Jag har kvar lite Endeavour mining och funderar på att i framtiden öka i den igen alternativt köpa tillbaka Semafo. Sen funderar jag på First Majestic och Silver Wheaton inom silver. Jag faktiskt funderar på börja gå in lite försiktigt i Silver wheaton redan nu liksom en bloggare gjort http://frihetsfonden.blogspot.se/2013/12/silver-wheaton-inkop.html

  3. Fast det nu är 2014 kan Jag fortfarande inte tro att det är inflationen som ska driva guldpriset utan produktionskostnaden.
    Hur kan man annars förklara att produktionskostnaden i princip har följt med guldpriset upp?
    Dom flesta är väl överens om att guldindustrin som helhet går back på $1200/oz.
    Varför?
    Tore

    • Produktionskostnaderna har stigit för att guldbolagen startat gruvor som bara är lönsamma vid höga guldpriser, de gruvor som var lönsamma vid $700/oz är fortfarande det. Produktionskostnaderna i sig har inte stigit avsevärt.

Kommentera

