Kommande fem år, slutfasen för guldprisets bull market

Kan komma att se ut ungefär så här: Kraftig uppgång kommande 24 månader till ca $3500/oz, sedan sista dippen inför blow off phase till ca $8000/oz 2019 (tio gånger högre än toppen 1980). Det kommer att bli spektakulärt imo. Detta är vad jag ser som möjligt med tanke på TA och fundamenta.

gold8000

Kommer definitivt sälja allt guldrelaterat nästa gång taket i trading rangen nås, jag tror det sker 2019. Då kommer det krylla av guldbloggare som rekommenderar de coolaste aktierna (de som blivit dyrast), dessa är i nuläget helt frånvarande. I Sverige är denna blogg troligtvis den enda kvar just nu som skriver om guld eller åtminstone som ser ”lite” positivt på kommande år (vilket är en väldigt positiv indikation).

14 reaktioner på ”Kommande fem år, slutfasen för guldprisets bull market

  1. Jag har lyssnat en del på bl.a. Celente som (dokumenterat!) såg denna nedgång komma, vilket vi andra oxå gjorde med tanke på all data som finns att tillgå. (Jag har legat kort länge :)) ) Men det han säger kommer att ske efter efter en nedgångsfas är desto mer intressant. Han menar att (vilket även schiff gör) att FED kommer att inte bara att ”un-tape” utan även att öka QE vilket kommer få ädelmetallerna och PM-bolagen att explodera upp.

    Detta menar Celente kommer att ske i slutet av mars. Det enda jag ser kommer att kickstarta pm-bolagen är en ökning av QE som ökar riskerna för hyperinflation. Det borde innebära en flykt mot safety.

    Vad tror ni andra guldnissar?

    Mvh

    • Jag vet att Gerald Celente inte förstår vad vad QE är och jag vet att han inte förstår att 97% av den riktiga penningmängden fortfarande skapas av banker. QE är fortfarande pengar ”out of circulation”, bankpengar är pengar ”in circulation”. QE skapar inte inflation i sig, bara om QE-pengar används till kreditproduktion, i nuläget finns inget sådant samband och det är oklart om det någonsin funnits ett sådant samband.

      • Det låter snarare som om du inte förstår hur QE fungerar. Om du kanske missat varför EM rasat så beror det på taper, QE-pengar som investerats i em och nu som drags tillbaka. Dessa billiga pengar har ju de facto använts och investerats i em. Hur kan du då säga att det bara är ”bankpengar” som inte använts? Faktum är att inflationen främst har visat sig i de länder som QE-pengar investerats i. Dvs man har till stor del exporterat inflationen.

        Stora investmentbolag har dessutom använt dessa qe-pengar för att köpa stora fastighetsbestånd i hopp om att blåsa upp marknaden och sälja den till fåren, precis som de gjorde 2008. Fastighetsmarknaden har gått upp med hjälp av QE och du säger att dessa inte används….?

        Dessutom så inräknas inte bränsle och matpriser i inflationsberäkningarna i USA, vilket ger missvisande inflationssiffror.

        Såväl Peter Schiff, Mark Faber, Gerald Celente (verksamma i branschen som förvaltare och investerare samt med mångårig erfarenhet av amerikansk ekonomi och politik) mfl påpekar allt detta, men jag antar att du har tillgång till information som de inte har…

        • Jag kan tom bevisa att så är fallet, majoriteten av de QE-pengar som skapats sedan 2008 ligger fortfarande som överskottsreserver hos FED: http://research.stlouisfed.org/fred2/data/EXCSRESNS_Max_630_378.png

          Ökningen i överskottsreserver motsvarar ungefär ökningen av pengar från QE-programmet. Överskottet är pengar som ej använts till kreditproduktion (pengar i cirkulation). Pengar som ligger inlåsta hos FED skapar ej inflation, de påverkar inte börsen eftersom de inte används till något.

          men jag antar att du har tillgång till information som de inte har…

          Informationen finns tillgänglig för alla, sedan är det upp till var och en att ta del av den.

  2. Vad händer om de stora aktörerna tar ”mer QE” som ett tecken på att det är på väg att bli riktigt illa och dumpar sina papperspositioner till förmån för fysisk metall? Prisras?

    Om 2 år finns heller inget guld kvar på Comex om utflödet fortsätter i denna takt. Comex är bara en sidoshow, men viktig i mångas ögon. Vad händer med papperpriset då?

    En riktig flykt mot safety borde innebära att man köpet fysiskt guld och inte pappersvarianten som representerar 100:1 i mängd. Hundra pappersmynt för ett äkta. Hur påverkar det priset då? Prisras.

    Bara mina tankar..

  3. Trots att jag är en amatör vill jag passa på att lägga in mina reflektioner. Min uppfattning är precis som Dave´s att QE pengarna som skapats inte har kommit ut i ”cirkulationen” därav heller ingen explosionsartad hyperinflation. Att de officiella inflationssiffrorna är friserade är sedan en annan sak och precis som David skriver räknar man inte med bränsle och matpriser i inflationsstatistiken. Man byter konstant varor i korgen med produkter som mäter inflationen och ny teknik i plasma-tv apparater har t.ex. den inverkan att inflationen blir lägre då man får ”mer teknik” för samma pengar. Shadowstats använder gamla modeller och enligt honom (minns inte namnet på snubben) är den verkliga inflationen någonstans runt 9 %. Sanningen brukar oftast ligga någonstans mellan de två extrempunkterna, i praktiken blir det ändå de fattigaste som drabbas hårdast som mer eller mindre enbart konsumerar mat, energi och bränsle. Nog om det för än så länge är det bara en parentes då andelen fattiga i västvärlden fortfarande är förhållandevis liten. Tillbaka till gulddiskussionen: Greg Hunter hade en intressant intervju med Rob Kirby häromdagen som jag tyckte var intressant. Rob är inne på samma spår som Pettertter att det fysiska leveranserna ökar och det kan bara hålla på så länge som Comex kan leverera. Hur flödet ser ut och sett ut de senaste åren råder det ingen tvekan om, guld och silver går från väst till öst med Kina i spetsen (som för övrigt inte rapporterat fysiskt innehav på snart 5 år). För personlig del har jag en del fysiskt både guld och silver (som jag för övrigt köpte runt 1550 resp. 30). Under resans gång lär man sig mycket, och analytisk som jag är gäller det att vara självkritisk till egna beslut. Det finns många björnar/ pessimister där ute som konstant är pessimister men deras tajming är obefintlig. Fundamentalt har dom såklart rätt, t.ex. Schiff som påpekar bristerna i USA´s handelsbalansunderskott och arbetslöshetsstatisk (arbetande del av befolkningen kontra arbetslöshets %). Det fattar så gott som alla att det inte är bra för ekonomin men såklart att någon som konstant är pessimist också får rätt ibland. Ekonomin är dock betydligt mer komplex än så vilket jag själv fått erfara. Det viktiga enligt mig är att man tar lärdom av erfarenheterna för att kunna fatta bättre beslut i framtiden. Personligen kommer jag behålla mina fysiska metaller, fundamentalt, tekniskt och framförallt att fårket övergett guldet sammantaget talar för ädelmetallerna i längden. Tajmingen är det svåra i sammanhanget….Är man skicklig på bolagsspecifika analyser och lyckas pricka rätt där är uppsidan enorm. Bloggen är av mig mycket uppskattad med intressanta och relevanta länkar. Jag önskar att du orkar fortsätta! God hälsa och lyckoönskingar till alla läsare av boggen!
    /Fiskarn

  4. Hej!
    Att investera i fysiskt guld och silver är en självklarhet men när väl priset går upp framförallt 3500-8000 dollar/ oz för guld och 150-500 dollar/oz, hur gör man när man ska sälja fysiskt guld ,silver. Vem säljer man till? Till privatpersoner privat?
    Till företag? Har skapat mig bilden av att när väl alla vill ha silver och guld så kan man välja och vraka bland köpare och då kan priset sättas högre än spotpriset beroende på hur desperata köpare det finns. När ädelmetallpriserna kommer bli så höga blir det mer riskabelt att göra affärer med köpare man inte känner.
    Hur gör man bäst att sälja fysiskt guld och silver vid en Blow-off topp?

    • En bra fråga, jag har själv ställt mig denna och det var faktiskt därför jag inte investerade i någon ädelmetall. Jag antar att man kan ta det till pantbanken, men dom betalar ju alltid en bra bit under spotpriset. Sen undrar jag hur mycket dom faktiskt har råd att köpa av mig.. Smycket och annat krafs, ja, men om man kommer med en stor guldtacka så kanske det blir svårare.

    • Jag tänkte faktiskt på detta idag. Inte bara vem man ska sälja till utan i skattesynpunkt. Det är tydligen 30% vinstskatt på metaller. Försäljarna/köparna har dock inte rapportskyldighet till skattemyndigheten så det är upp till samvetet att deklarera för vinsten.

      Om man nu som jag inte har något samvete kan det väl ändå bli problem om gör en försäljning och få in flera hundra tusen på sitt bankkonto. I det läget är väl banken skyldiga att snoka var pengarna kommer ifrån och då ligger man ju pyrt till. Sälja skiten och få kontanter känns ju inte så bra det heller.😀

  5. Postar en graf CAD/SEK senaste 5 åren. Topp Juni 2010 på 7,64 och botten Februari 2014 på 5,74.
    Vad har vi att förvänta oss i denna graf vid silver 100 dollar dave?

    • CADen är nu nere vid samma nivå som när den bottnade 2008, då var det det bästa läget att köpa PM på flera år. Kanske är detta en repris, växelkurser är 100% riggade, ingen tillfällighet att CAD:en är svag nära en botten, det är ytterligare ett knep som används för att trötta ut investerare med fokus på PM-aktier.

      Jag tror den vänder uppåt igen någonstanns här

Kommentera

