‘$2 billion in cash could make silver short positions unrecoverable’

9 reaktioner på ”‘$2 billion in cash could make silver short positions unrecoverable’

  1. Jag har positionernat mig inför en större korrigering på börserna som jag tror kan komma nästa månad.
    Såväl FA som TA indikerar en större korrigering. All ekonomiska data har varit rent horribla och börserna är kraftigt överköpta enligt alla bedömningar.
    Utöver det så har även hyenorna Soros, Buffet, Goldman och JPM tagit negativa positioner på SP. Det om nåt är tydliga indikatorer på en korrigering. Inget är hundra men det är givetvis bara min gut feeling.

    Nu till min fråga, hur kommer PM-bolagen samt guldpriset att reagera vid en större korrigering? Vid förra krisen följde de med ner men tvärvände upp och exploderade upp. Är det nåt som kan ske igen eller är det annorlunda den här gången?

    Jag har förstått att FED kommer att sluta med tapering och istället öka QE om något ”extraordinärt” sker som förändrar saker och ting, helt enligt Mr Yellen. Eftersom börsen enligt FED är den främsta och viktigaste indikatorn på tillståndet i ekonomin så kommer de göra allt gör att fortsätta med sin illusion. Bernanke menade att ökade börskurser ger en wealth-effect som gjorde att folk spenderade mer och på så vis ökar den ekonomiska aktiviteten = tillväxt, vilket ju är rent absurt (skitsnack)då alla vet att börserna har väldigt lite med den reella ekonomin, speciellt i HFT-tider som dessa.

    Om börserna således går ner ca 15-20% så kommer mr Yellen att peka på detta och enligt seriösa bedömare istället öka QE till 150-200 miljarder istället. Hon och Bernane uttryckte klart och tydlgt att taperingen är databeroende och att den kan reverseras helt efter vad de anser vara lämpligt, FED anser sig med andra ord inte bundet av att fullfölja taperingen.

    Anledningen till att de inte kan minska är att färsk statistik visar att Kina och andra länder dumpar statspapper och ingen annan vill köpa, förutom Belgien (EU) som härom veckan köpte ofantliga mängder. Detta innebär att FED de facto inte kan minska på köpen utan måste istället öka QE den med tanke på hur usel ekonomin är, vilket kommer att få guldet att nå 2000 innan hösten. Men för att FED ska göra detta krävs som sagt en ”extraordinär” händelse och det är bl.a. därför jag tror en korrigering kommer. (Inte att förglömma är de olika krighsärdsrma runt om i världen.)

    Min tanke är därför att vid en kommande korrigering på börsen så går allt ner, men att guldet och pm-bolagen kommer att explodera upp när beskedet om un-tapering/ökning av QE kommer.

    Ber om ursäkt för upprepningar men det är många tankar som ska skrivas ned. :))

    Vad tror ni andra?

    Mvh

    • ”Min tanke är därför att vid en kommande korrigering på börsen så går allt ner, men att guldet och pm-bolagen kommer att explodera upp när beskedet om un-tapering/ökning av QE kommer.”

      Jag tror precis samma sak. Så det är nog inte en dum idé att ligga lite likvid så man kan shoppa PM-bolag på slutrean. Dessa priser kommer vi troligtvis aldrig se igen.

    • Om det endast är en korrigering så tror jag inte att PM-bolagen måste följa med S&P500. Kan vara snarare att folk byter från S&P500 till PM-bolagen. Kommer ihåg att PM-bolagen presterade bättre än S&P500 under en längre period där S&P500 gick ner medans PM-bolagen gick upp, detta skedde tills PM-kraschen kom.

      Däremot om det blir en krasch i marknaden så tror jag att PM-bolagen kommer följa med ner, vid en krasch så handlar det om likvidering.

      Om man kollar t.ex. på hur PM-aktierna har agerat på senaste tiden så är sannolikheten för en botten väldigt stor. Ta t.ex. Detour Gold som har gått upp från 3CAD till 10CAD när guldet endast har gått upp 150USD från botten. Jämför man med ”rallyt” från Juni till Augusti 2013 så gick Detour endast upp från 7.5CAD till 12.5CAD när guldet gick upp 250USD.

      Det kan självklart gå hur som helst, marknaden är helt random, det viktigaste för oss investerare/spekulanter är att ha en bra risk kontroll och money management.

    • ”It’s going to take a collapse in the stock market for Yellen to reverse the taper and I think she will not only reverse it, but I think she will double down on QE. Instead of $85 billion a month, we may get $150 billion a month.”

      Som jag skrev tidigare. Det verkar vara en uppfattning som många delar. Peter Schiff förklarar detta väldigt bra och hans track-record är bland det bästa.

      Det jag inte håller med Savage om är att jag inte tror på en parabolisk rörelse innan kraschen. Jag tror det blir en geopolitisk händelse som tar alla på sängen. USA är i en prekär situation och håller på att mista greppet i Mellanöstern/Afrika och kan bara inte tillåta att fler och fler länder lämnar petrodollarsystemet. Syrien och iran är de klart viktigaste länderna att få sätta klorna i och detta måste ske så snart det bara går. Därför tror jag att USA (med allierade) måste få en anledning att starta kunna krig med dessa länder och i de media jag följer så finns det gott om tecken på nåt nära förestående.

      Å andra sidan, det som dock talar för det Savage pratar om är att många förväntar sig en drop och då sker det inte (beroende på short-squeeze?), kanske tack vare DeMarks 1929 jämförelse som alla pratar om:
      http://www.zerohedge.com/news/2014-02-05/demarks-dire-forecast-and-why-cycles-suggest-stocks-slump-until-september

      Men men, ingen vet hundra.

  2. För vad det är värt så har jag sålt av allt idag och istället ökat min negativa position på OMX.
    Jag har även sålt pm-bolagen med en fin liten vinst. Detta efter att ha samtalat med en kompis från USA.
    Jag tror att det redan denna vecka kan börja hända saker. Förhoppningsvis.

    Vi får se om jag gråter blod eller glädjetårar. :))

    Mvh

Kommentera

