Guldaktierna: Avkastning efter en normal uppgångsfas

Lista som sammanfattar diverse gruvbolags avkastning vid uppgångsfasen i mitten av 90-talet, från en artikel hos Casey Research: What 10-Baggers (and 100-Baggers) Look Like

caseylist

Notera att denna bull market pågick trots att guldpriset rörde sig i sidled under perioden. Här är några exempel på uppgångar efter kraschen 2008:

Kaminak: C$0.06 till C$4.7 = 6,500%
Gold Canyon: C$0.02 till C$4.2 = 22,000%
Mirazol: C$0.04 till C$7.8 = 19,500%
Atac Resources: C$0.07 till C$10.3 = 14,700%

Nästa uppgångsfas i dessa aktier kommer att starta från de mest extrema nivåerna någonsin, uppgångarna borde därför kunna bli mer spektakulära än dem vid tidigare bull markets, särskilt om guldpriset når ca $8000/oz.

13 reaktioner på ”Guldaktierna: Avkastning efter en normal uppgångsfas

  1. Hej Dave,
    Jag kollade på ATAC eftersom du nämner den i uppgången från 2008 på från 0,07 till 10,3 cad
    Atac har varit nere på 0,53 cad senaste året men är nu på 1,54

    Jag läste att Jim Richards tror på ett guldpris på 7000-9000 usd/oz inom 3-5 år.

    Jag har en portfölj som tycärr är beroende av belåning för att jag ska kunna plocka in de innehav jag önskar (tillräckligt många samtidigt). Jag har Endeavour mining sen tidigare, då jag tagit rejäla smällar på nedgången i PM-bolagen och tvingats sälja till låga kurser pga överbelåning. Men nu är portföljen lite starkare igen, och mer diversifierad, jag har 3-dubblat mitt tidigare lilla innehav i endeavour mining, vilket jag lätt kunnat göra för det har 40-50% belåningsvärde hos nordnet och Avanza.

    Men vad jag nu vill komma till, är förslag på bra bolag att köpa, inför en kommande bull inom PM-segmentet. Jag plockar gärna in minst 1 till bolag förutom Endeavour mining, men för att slippa sälja av andra innehav som jag vill ha kvar behöver en köpkandidat ha belåningsvärde hos nordnet och Avanza på 30-80%

    Har du nåt förslag på bolag inom PM, som har 30-80% belåningsvärde hos nordnet och Avanza och som kan komma att gå bra vid en kommande PM-bull marknad?

    Du har mycket tagit upp bolag som gått bra historiskt, men om vi ska gissa bolag som nu kommer att gå bra. Atac är väl en kanditat. Men tror inte jag i nuläget kan plocka in den pga 0% belåningsvärde hos Avanza.

    Jag tar tacksamt emot förslag på bra bolag att plocka in framöver och är nyfiken på höra vilka du tror på. Såhär just nu har jag lättast att plocka in Semafo, Endeavour, First Majestic, Silver Standard mfl. Tror Silver Standard är bra, Semafo är bra men har gått upp mycket så jag valde öka i Endeavour (EDV.to) istället för plocka in Semafo som verkar dyrare.

  2. Jag har gjort tvärtom och har samma sak som du och kör med belåning, jag har dock att minska i övriga bolag och ökat bara i EDV. Läs på om EDV och fundera ett varv till varför du inte ska fortsätta öka i EDV?! Jag anser ju att man precis nu påbörjat resan upp eftersom folk inte fattat vad som händer då man ökar produktionen med 100k oz minst per år och ett stigande guldpris.

  3. Dave, Jag tycker SIlver standard är intressant och med 60% belåning på Nordnet så skulle jag kunna plocka in åtminstone en liten post. Jag kollade på Silver standard och såg att den var nere på 5,18 usd i oktober, med facit i hand så var det köpläge. Jag har varit inne på silver standard förut, gick in på ca 9 usd men tvingade av överbelåning att sälja på 7-8 usd nånting. Så känns lite surt. Men ska ha lite koll på Silver standard och ev. ta en post på dipp nedåt.

    Mackan, jag tycker det känns bra att jag passade på öka i Endeavour, men jag gjorde det på Avanza som bara har 40% belåningsvärde på aktien jämfört med 50% på Nordnet. Jag vet inte om jag i dagsläget är beredd attöka, men ska fundera på det, för jag tycker absolut att du har en poäng i att stigande guldpriser tillsammans med Endeavours kommande produktionsökning skulle göra aktien till en vinnare. Men jag är inte helt 100% på att guldpriset är på väg uppåt ännu, det har haft en svasg period. Men är det på väg uppåt har du helt rätt i att det är bara att öka på i Endeavour, det tål att tänkas på och det ska jag göra.

    Mackan, hur ser du på Semafo som alternativ till Endeavour? Jag vet att Endeavour fås till billigare pris men frågar ändå för höra vad du säger.

  4. Jag har aktier i Ryan Gold Corp, Victoria Gold samt lite annat. De har ett Price to Book Value under 1 så det känns ju som en minimal risk i förhållande till potentiell avkastning. Hade varit nice om det dök upp lite köpwarranter i dessa bolag för att få hävstång. Även Pinetree Capital borde ha liknande risk/reward. Vad tror du om dessa bolag?

    • Bra poäng med köpa bolag med låga P/B

      Jag själv har bara endeavour mining i dagsläget, ska försöka kolla upp deras
      P/B. Men på nuvarande guldpris om de når övre estimerat av produktionsmålet på
      440 000 Oz guld 2014 så blir P/E 2,59 vilket jag fått upp ögonen för igår.
      Jag är nu inne på att öka mer i bolaget.

      Jag är beroende av få lite belåningsvärde så därför passar endeavor också mig.
      Ska kolla på Ryan gold corp. Tar tacksamt emot förslag på andra bra guldbolag som har belåningsvärde för vore bra sprida geografiska riskerna lite. Enseavour är verksamma i Ghana, Mali, burkina faso och elfenbens kusten har jag för mig.

    • Ryan Gold är svår då det inte finns något annat än en kassa att gå på, inget jag köper i nuläget, men den kommer säkerligen stiga när allt vänder oavsett eftersom fundamenta inte är viktig i denna sektor.

      Ang Pinetree, den kommer stiga precis som Ryan Gold när TSX venture vänder, men jag tycker det mesta de investerar i är skit, kan inte minnas något bolag de investerat i som jag är intresserad av.

      • Ett annat bolag med diversifiering och lågt P/B är Brownstone Energy. De satsar dock inte på guld överhuvudtaget utan olja men kan ändå vara en bra investering.

        ”Brownstone Energy, Inc. is a diversified oil & gas company. It holds interest in oil and gas exploration projects, which include offshore Israel and in the Llanos Basin, Colombia, as well as other oil and gas interests around the world.”

  5. Jag blir mer och mer sugen på att öka i guldaktier, men faller guldpriset tillbaka till 1200 usd så blir det givetvis en nedgång. Men jag tänker att fundamentan för guld på sikt borde kunna försvara dagens guldpris på ca 1340 usd. Det är ju när det är billigt man ska köpa.

    Men som jag många gånger skrivit så har jag bränt mig förut på senaste årens nedgång i PM-bolagen.

    Men Dave, har du koll på bolag som ev. kan ha belåningsvärden? Jag kollade upp ryan gold corp och jag kan inte köpa på mig en större del pga det saknar belåningsvärde, jag har bolag jag inte vill sälja av.

    Det enda bolag jag kommer ihåg sen förut som har belåningsvärde och som jag tror är bra är Alacer gold

    • Om du vill ha extra hävstång och inte behöva belåna borde du satsa på de riktigt små bolagen med marknadsvärde under 10M$. Ju mindre marknadsvärde desto mer volatilitet brukar generellt sett gälla. Bolag som Endeavour och Alacer är betydligt större och antagligen mer bevakade, så jag tror inte dom kommer att vara de bolag som stiger mest i nästa bullmarket.

    • Nix, har ingen koll på belåningsvärden, men kan tänka mig att det krävs att bolagen är kassaflöden och går med vinst eller något i den stilen. Avanza och Nordnet har säkerligen listor på vilka bolag som finns att välja mellan.

  6. Hankman jag personligen ser inte Semafo som ett alt idag pga Edv har inte blivit rätt värderad än, jag tycker jag börjar få det bekräftat i den enorma styrka som kom i handeln efter sista NR . Tänk vad som händer då det börjar bli allvar av deras nästa projekt som kan ta EDV till en 650k Oz producent. Med ett guld på högre nivåer, jag tror att EDV kan inom kort bli en ‘marketsbaby ‘ som SMF har varit ett tag nu. Edvs problem är ju deras lån men med ett stigande guldpris så är det knappast några problem i een utstäckning som aktien ändå blivit straffad för det.

    • Hej Mackan, jag håller med om att Semafo framstår som dyr jämfört med Endeavour.

      Men hur stora är Endeavours lån? Jag trodde de hade en hyfsat bra kassa. Uppköpet av Avion gold förut betalades ju i Endeavour aktier och jag hade, tydligen helt fel, den bilden att det fanns en bra kassa i endeavour.

Kommentera

