Guldpriset tillbaka över MA30

Idag tog sig guldpriset på nytt upp över MA30-nivån vilket är mycket positivt, återstår att se om det kan hålla sig över den här gången vilket isf skulle indikera att en ny uppgångsfas inleds:

goldma30

En annan nivå värd att bevaka är den stigande stödnivån från början av 2004, guldet har nyligen hållit sig över och studsat upp från den stödnivån vilket också är positivt:

goldsupport

15 reaktioner på ”Guldpriset tillbaka över MA30

      • Kanske, men då Zerohedge är en ren propaganda site till för att dra fokus från sanningen tar jag allt som skrivs där med en stor nypa salt. Guldpriset är helt riggat av en aktör, vad som händer med det dikteras av dem, sedan används deras media för att påstå att rörelserna berodde på något helt annat för att vilseleda.

        • Nej, Eric King är inte ute efter att medvetet vilseleda investerare. Att han är extremt positiv till guldpriset framöver, är tungt investerad i den sektorn, dvs är allt annat än opartisk och skapar rubrikerna därefter är något annat än ren propaganda.

        • Där har du monumentalt fel! ZH är allt annat än en propaganda site. Propaganda för vem, vad?
          De skriver bla om:
          Guldmanipuleringen
          HFT-skandalen
          Liborskandalen
          USAs vidriga krig och manipulering av regeringar världen över
          Obamaadministrationens illdåd och ständiga krigshets (fast and furious, IRS-skandalen)
          De visar riktiga (verifierbara) siffror om statistikmanipuleringen
          De tillåter många olika artikelförfattare från ”olika läger” att publicera sina alster.
          Kinas miljöproblem
          Fukushima-katastrofen (ingen annan bevakar den ökande strålningen)
          Osv
          Osv
          (Listan kan göras ännu längre på kontroversiella ämnen som endast ZH bevakar.)

          Vad är det för propaganda med detta?
          Ekonomitidningar och nyhetsbyråer världen över tar material från ZH och citerar dem.
          Det tycks snarare som om du verkar vara lite avundsjuk på Tylers.

        • P, det finns olika nivåer på elitens propaganda, ZH tar upp många viktiga ämnen, men oftast ihopknycklat med massa obegripligt trams som ser sofistikerat ut men i verkligheten har noll värde. De, precis som Jim Rickards försöker dra fokus från sanningen och hittar på massa teorier som vilseleder läsarna. När det gäller guld framför de elitens agenda, allt fokus på Kina, den påhittade storkonsumenten av fysiskt guld, som varje dag tydligen köper en årsproduktion av fysiskt guld samtidigt som guldpriset rasar (logiskt). Kort sagt, ZH ser ut att vara närmare sanningen, medvetet, i ett försök att locka till sig den del som inte längre lyssnar på det som skrivs i massmedia. Businessinsider är en annan liknande site med samma arbetsgivare. Kan du hänvisa till någon specifik artikel där ZH verkligen avslöjat något nytt, information som pekar i rätt riktning, jag slutade läsa dem 2010 så har ingen koll efter det.

          När det gäller banksystemet tar de aldrig upp sanningen om hur bankerna skapar pengar utan har istället det ständiga QE-tramset. Oftast en stor varningssignal, har Positive Money överhuvudtaget nämnt positive money BTW, har du lyssnat på Tyler Durdens i intervjuer, får du verkligen en känsla av att det är en ärlig person?

          Gjorde en snabb sökning för att få reda på ZH:s syn på Kumhofs förslag om att förbjuda banker att skapa pengar, dvs 100% reservkrav, notera att denna artikel är den enda på ZH som tar upp Kumhofs förslag…….

          http://www.zerohedge.com/news/2012-11-11/guest-post-why-chicago-plan-flawed-reasoning-and-would-fail Why The Chicago Plan Is Flawed Reasoning And Would Fail

        • Tror du på det där själv? Inte undra på att du inte lyckas med dina investeringar. No offence men den där foliehatten vore nog bra att ta av sig.

        • Som de sa när man påstod att guldpriset var manipulerat 2006, foliehattar, konspirationsnötter osv. Japp det är bara en konspiratiosnteori att de rikaste i världen som kan skapa pengar genom en knapptryckning kan ha inflytande i media och infiltrerar alternativ media med vilseledande information. Åhhh va korkad jag är, hur kan jag ens påstå något sådant.

          Sorry ska skärpa mig, ska länka mer ZH, Rickards och Businessinsider i framtiden här på bloggen. The truth!

    • Dave, jag vet vad du menar men det märks att du inte läst ZH på ett tag.
      Jag håller inte alls med om att de framför elitens propaganda då de med all tydlighet visar vem eliten är och hur de styr alla marknader.

      Om de nu skulle vara elitens knähndar så hade de knappast låtit auktoriteter som bla Edgar Griffin att komma till tals, som i sin bok avslöjar vilka familjer som skapade FED och som nu ÄR hela marknaden = styr hela världen. Detta om nåt är information som eliten inte vill ska komma ut i dagsljuset.
      Sedan får man inte glömma att ZH tillåter kommentarer som ständigt bashar eliten och de grymma sidor folk länkar till.

      Vidare var ZH de enda som skrev om de ”lån” som FED gav till sina ägare innan det ens blev aktuellt med först en hearing och senare en audit. Detta skulle jag inte direkt kalla att gå elitens ärenden. Angående pengaskapandet anser jag att de varit informativa, de har visat vilka som skapar pengar och hur det i stort fungerar. Alla vet att det är de internationella bankerna som äger FED, centralbankerna och regeringscheferna världen runt som skapar pengarna. Detta har ZH påtalat många gånger.
      Jag vet att du är duktigt påläst i ämnet och kanske anser, likt Lincoln, att de borde vara ännu mer informativa (på detaljnivå), vilket jag håller med om.

      Sen måste jag hålla med The stiffMaster ang KWN. Det enda man möts av är skrikande, alarmerande katastrofrubriker om jordens undergång – idag, imorgon, vilken minut som helst!
      Detta är inte seriöst och kan få vilken goldbug och nyttjare av alternative-media (inkl mig själv) att finna sidan lite oseriös och avstå från den. Trots att jag i stort delar hans åsikter så anser jag att han borde vara mer balanserad och sansad. Man störs lite av hela upplägget, det stinker lite fear-mongering = tjäna pengar! Alla vi som älskar PM vet att vad som komma skall, men det borde vara lite mer sansat i min mening.

      Slutlligen syftade min första kommentar endast till att visa hur FEDs kommande beslut att avgiftsbelägga bondexit kan komma att påverka guldpriset. Trots att guldpriset är riggat av en eller några få aktörer kan trycket bli tillräckligt stort på systemet att pengarna kommer att välla in och manipulatörerna inte kommer att kunna bibehålla de artificiellt nedtryckta nivåerna.

      Ps Detta skrevs under påverkan av 4-5 Mariestad så jag ber om ursäkt om det blev lite långt och lite snurrigt!

      Trevlig midsommar!!

      • P, jag har helt med på ditt resonemang och förstår varför du tänker som du gör. Problemet för mig är att de aldrig presenterar något nytt, Griffins grejer hade gått viral långt innan ZH nämnde honom. Om ZHs syfte är att nå ut till de som är skeptiska mot massmedia måste de ta upp dessa ämnen och som jag försökte förklara i föregående svar är detta anledningen till att ZH tar upp massa gamla nyheter.

        Sedan jag slutade läsa ZH 2010 har jag inte behövt länka en enda artikel därifrån eftersom det inte kommit något från dem värt att länka, jag ser ingen anledning att länka dem eftersom informationsvärdet är = noll från mitt perspektiv.

        Att King World News skapar oseriösa rubriker håller jag helt med om och många som skriver där vet som kommenterar inflation m.m vet inte vad pengar är. Men fortfarande är det en av få siter som intervjuar de personer som fick mig att gå in i guld vid $600/oz (Embry, Turk, GATA, Sprott mfl) och så länge dem är där kommer jag lyssna.

  1. Har de lekt färdigt med guld och silver nu?

    Hur som helst Avino framstår mer och mer som en av de allra bästa silverjunisarna eller
    vad tror du dave?

    Utv. i dag %
    +17,47 %
    Utv. i dag CAD
    +0,40 CAD
    Köp
    2,67
    Sälj
    2,69
    Senast
    2,69
    Högst
    2,69
    Lägst
    2,34
    Antal
    134 870
    Tid
    19:51:51

Kommentera

