Stödnivåer guldaktieindex

Igår nådde HUI en stark stödnivå som sträcker sig tillbaka till 2008:

huisupport

Om vi tittar på individuella bolag ser det ut så här, Kinross:

kinross

Kinross är alltså snart tillbaka på nivåerna från 2001, då guldpriset låg vid $250/oz. Yamana ser ut så här:

yamana

Även dem är tillbaka nere på extrema nivåer där de senast låg när guldpriset kostade hälften av vad det gör idag.

25 reaktioner på ”Stödnivåer guldaktieindex

  1. Nästa vecka (redan imorgon) kommer det bli väldigt intressant och se hur guldpriset kommer att reagera vid 1180. Jag tror att vi kommer sluta på plus i slutet av veckan. Men skulle det visa sig att jag har fel så är det mot 1000 som gäller. Även om jag är 80% investerat i PM så kommer jag inte känna mig orolig om guldet skulle gå ner till 1000. Min långsiktiga tro om PM-marknaden är desamma och inget fundamentalt har förändrats. Jag kommer mer se det som ett ytterligare tillfälle att köpa på mig mer undervärderade juniorer och producenter.

    Om guldet går ner till 1000 så är jag väldigt övertygad om det blir sista fasen på nedsidan. Jag säger inte detta pga av alla andra gurus säger det, utan min tro baseras på EWT-analys som visar på att det är den 5:e fasen och sista på nedsidan.

    • Stödet som ligger mer exakt strax över 1180 nåddes inatt, spännande vecka väntar

      Mattias, det som får mig att se $1000 som osannolikt är att PM-bolagen redan haft kapitulationsfaser och många juniorer vid ett $1000-tusen scenario skulle gå så lågt att deras marknadsvärden nästan blir helt utraderade. Jag tror att de som dikterar priserna redan spelat ut sitt kort, men tvivlar inte på att de kan ta ned priserna så lågt om de skulle vilja det, men de skulle förlora en hel del inflytande över marknaden.

      • Kan inte säga något annat än att hålla med. Producenterna har gått från AISC $1200 till $1100. Läste någonstans att 60% av gruvorna kommer att gå i förlust om priset går under $1100, räknade man med räntekostnaderna så hamnade man runt 70%.

        Ser ut som en potentiell bounce, hade dock velat se ett mer ”forceful” test mot 1180. På uppsidan så är det främst 1240 som man bör bevaka.

        • Vet inte om jag skulle kalla 700$/Oz mitt target.

          Den klassiska målkursen för triangelformationen ligger på lite drygt 900$/Oz.

          Ett långsiktigt stöd ligger på 700$/Oz och ett psykologiskt på 1000$/Oz.

          Det jag vill se är en urblåsning – en spik. Det skulle jag tolka som en definitiv botten. Ett par dagar med fritt fall som avslutas med en reversal day. Jag har ingen bestämd kursnivå jag väntar på. Jag vill se urblåsningen.

        • Nej, jag använder inte fundamenta. Allt är möjligt som jag ser det. Vad säger fundamenta?

          Vad _vet_ vi? Hur mycket guld kan fortfarande säljas från centralbanker?

          Att produktionskostnaderna är si eller så stora, fine …, men det är långt ifrån allt vi behöver veta.

        • Pga TA, men inte FA eftersom du inte har någon koll på verklig FA, förstår jag dig rätt? Bör inte oddsen vara större för kraftig uppgång om priset redan genomgått en historiskt stort ras..

        • Baserat på TA, ja, det enda jag känner mig komfortabel med. Priskurvan ljuger inte oavsett om den är baserad på manipulation.

          Ett historiskt ras?

          Guldet släpptes fritt att flyta mot US$ 1971-1973 någon gång (osäker på exakt när). Sedan dess har vi haft två kraftiga uppgångar och två kraftiga nedgångar, där jag tror att den senare nedgången har mer att ge.

          Vid den första kraftiga nedgången tappade guld ca 80% av uppgången. Än så länge har guld tappat knappt 50% av uppgången.

          Vad är det för historisk jämförelse du vill göra?

        • Med historiskt ras syftar jag främst till hur översålt priset är, mer än någonsin, vilket i sin tur talar för upp snarare än ner. Förstår inte varför du per automatik tror denna nedgång måste bli lika stor som den efter att guldpriset steg från $40 till $800 på kort tid. Denna uppgångsfas är inte i närheten av så stor som den före det raset så baserat på det behöver den inte heller vara i närheten av lika stort, men det är det ju nu så. Upp mer troligt än ner imo

        • Det tror jag inte. Jag tar ingenting för givet.

          Tänk om det ännu en gång skulle bli förbjudet för privatpersoner att äga guld.

          Tänk om man skulle försöka konfiskera allt guld baserat på t ex listor hos FI, elektroniska spår hos banker etc.

          Tänk om man skulle bestämma att 1 Oz guld = 10 SDR.

          Vad som helst kan hända.

          Tänk om räntan höjs till 10%. Hur klarar sig guld då? Kanske bättre än andra tillgångar.

          Något som jag tycker vore mycket intressant att se är om spotpriset skulle falla långt under produktionskostnaden men att återförsäljarna fick avsättning ändå till priser som låg komfortabelt över produktionskostnaden så att alla i produktionsledet fortfarande kunde göra vinst. Det vore ett bevis på att manipulationen har misslyckats.

        • 10% statsobligationsränta, ja då är det nog inte guld du behöver oroa dig över för det sätter USA i konkurs ganska fort. Konfiskering av guld skulle det leda till att guldpriset rasar menar du? Det skulle snarare leda till det motsatta. Förstår inte hur du kommer fram till dessa slutsatser men tack nu förstår jag varför du tror priset ska ner till $700 (eller lägre)

        • Sentimentet är negativt bara att konstatera. You are either a contrarian or a victim, //Rick Rule. Det är svårt att se skogen för alla träden.

        • ”Förstår inte hur du kommer fram till dessa slutsatser men tack nu förstår jag varför du tror priset ska ner till $700 (eller lägre)”

          Haha. Det är inga slutsatser. Mina ”prisestimat” baserar sig enbart på TA kom vi ju fram till.

          ”Konfiskering av guld skulle det leda till att guldpriset rasar menar du?”

          Nej. Vad är det guld är värt enligt FEDs bokföring? 45$/Oz?

          På svarta marknaden kan det vara värt 10000$/Oz, men det finns ingen garanti för att du kommer kunna omsätta ditt guld.

        • ”På svarta marknaden kan det vara värt 10000$/Oz, men det finns ingen garanti för att du kommer kunna omsätta ditt guld.”
          I 5.000 år har det funnits ”garanti för att omsätta sitt guld”, men nu helt plötsligt kommer man inte kunna göra det? Det lät välgenomtänkt.

          Kina, Ryssland, Indien, Turkiet mfl tokköper guld men det kanske de gör för skoj skull, inte för att länderna inser att guldinnehav fyller en viktig funktion. Precis som det gjort sen människan lärde sig prägla mynt.

        • ””På svarta marknaden kan det vara värt 10000$/Oz, men det finns ingen garanti för att du kommer kunna omsätta ditt guld.”
          I 5.000 år har det funnits ”garanti för att omsätta sitt guld”, men nu helt plötsligt kommer man inte kunna göra det? Det lät välgenomtänkt.”

          Tja, vi är uppväxta i en marknadsekonomi med rötter i en blandekonomi. Senast vi var med om krig var …, inte igår. Senast vi var med om en valutakollaps var … ???

          Min farmor sålde släktklenoderna på svarta marknaden efter 2:a världskriget och riskerade långa och hårda fängelsestraff. Guldet gav mat för dagen. Mat …

        • ”Min farmor sålde släktklenoderna på svarta marknaden efter 2:a världskriget och riskerade långa och hårda fängelsestraff. Guldet gav mat för dagen. Mat …”

          Och vad gav papperspengar….? Inte ett skvatt!
          Försäljningen av din farmors släktklenoder gjorde att din farmor med största säkerhet kunde köpa mycket mer mat för sitt guld än om hon hade använt de då rådande hyperinflaterade Kalle Anka-pengarna.

          Fråga Weimartyskarna vad de tyckte om guldet när man kunde köpa en hel fastighet för ett guldmynt. Jag slår vad om att guldmynt då gav dig väldigt mycket mat, till skillnad från skottkärran fylld med Kalle Anka-pengar som räckte till en brödlimpa. I bästa fall.

        • Jag är vän av guld, tro ingenting annat.

          Min farmor _var_ en rik kvinna, och du har alldeles rätt, papperspengarna blev helt värdelösa. Hon hade säckar nedgrävda med papperspengar som från en dag till nästa funkade bäst att elda med.

          Hon kunde dock inte köpa någon fastighet för ett guldmynt. Det var köparens marknad på svarta marknaden. Kan nog bli så när båda parterna riskerar fängelse och den ena parten är desperat.

          Jag vill bara belysa att vad som helst kan hända. Jag tror det var många som blev tagna på sängen på Cypern när tillgodohavanden frös och konfiskerades.

          Fysiskt guld i handen har sina fördelar. Jag ser guld som en försäkring. Jag har 15% av mina tillgångar placerade i fysiskt guld. Inga ädelmetallaktier.

          Jag anser att en portfölj alltid skall innehålla 5-10% fysiskt guld. Nu ser jag risker som motiverar en större andel. Valutakollaps, deflation, inflation, hyperinflation …

    • Har inget mer att tillägga. Min syn på bitcoin finns sammanfattad här: https://dave1bs.wordpress.com/bitcoin/

      Posted on januari 13, 2014 – Det är alltså inte på något sätt omöjligt att priset faller tillbaka till $100/BTC igen vid en normal korrektion. Det vore inte konstigt med tanke på att priset innan dess gick från $5/BTC till $1200/BTC. Samtidigt kan priset lika gärna fortsätta mot $10,000 eller $20,000/BTC utan att det vore något dramatiskt, grafmässigt.

Kommentera

