Perfekt Pitchfork i guldgrafen indikerar botten?

Personligen har jag ingen aning om exakt hur en pitchfork ska se ut, men tack vare tips från en person jag vet (tror) är duktig på TA är detta en korrekt dragning (se graf nedan). Notera att den nedre stödlinjen hamnar perfekt i linje med guldprisets botten 2001, men hur pitchforken ska dras beror helt på var guldpriset bottnar, går det ner mer härifrån hamnar undre stödlinje inte i linje med botten (OBS jag har ingen aning om ifall det spelar någon roll, någon som vet?). Se också stödlinjen från toppen 2008 som hamnar precis i linje med den potentiella botten i pitchforken.

Teknisk analys är teknisk analys, inget annat. Verkar detta flummigt, glöm det, fundamenta först, TA sedan. Säger din fundamenta att guldpriset ska ner under $1000 så har kanske inte detta så mycket värde för dig. Anyway, här är grafen:

xaupitchfork

Här är orginalet: http://imagizer.imageshack.us/a/img674/8981/eVxbIa.gif

12 reaktioner på ”Perfekt Pitchfork i guldgrafen indikerar botten?

  1. Hej Dave,
    Det är jag som är Solsson på TFMR-forumet. Det finns en person där som är grym på teknisk analys. Jag vet inte hur han bär sig åt, tror han plockar ut det bästa av varje analys-modell Gann/Elliot Wave/Cykler etc. och väver samman en egen modell som uppenbart fungerar. Kolla här vad han åstadkom i Juli ifjol alltså 2013 !

    http://www.tfmetalsreport.com/comment/331108#comment-331108

    Han förutspådde alltså en skarp nedgång denna höst redan i Juli ifjol. Trots att alla andra internet gurus så sent som någon vecka innan prognosticerade en vänding i September, baserat på historik som guldets bästa månad. Det bevisar ju att han har koll. Här är ytterliggare en analys från Augusti, där han klart och tydligt härleder en botten slutet av Oktober, början November som tidigast och Februari 2015 som senast. Jag tycker han är fantastisk och klart läsvärd !

    Jag har postat en del av dina superfina grafer i TFMR-forumet, har klart och tydligt talat om vid ett flertal tillfällen att graferna inte är mina, men det har säkert hänt att jag slarvat med den biten 😛

    Keep up the good work Dave !

    Mvh. Solsson

    • @Solsson Cool, kul att du sprider grejerna, kanske är det någon som har nytta av dem där. Källan är inte det viktiga, för mig spelar det ingen roll, tvärtom kan det vara negativt om graferna kan kopplas till en viss person eller blogg eftersom många väljer att döma grejerna baserat på personen som lagt upp dem.

      Tittade på videon, förstår inte överhuvudtaget varför han drar sina linjer som han gör, men funkar det för honom så är det ju grymt! Har inte funnit något värde i Turd Fergussons egna grejer men det betyder ju inte att det kan finnas bra grejer på forumet där. Tack för tipset!

  2. Hej Solsson!
    Jag har också följt AM på TMFR och har tidigare (försökt) uppmärksammat hans alster här på Dave!
    Om hans analys stämmer, vilket jag tror den gör, så lär vi få se en trevlig vinter.
    Intressant är att hans analys sammanfaller med andra jag följer. Som sagt, det är intressanta tider just nu.

  3. Hej Alla,

    Jag postar pitchfork-graferna, så får vi se om Irlands bäste och prisbelönte tekniske analytiker (argentus maximus/Norman Greene) hakar på. Du får kolla grafen oxå Dave, stämmer väldigt bra för att vara 15månader gammal. Det vi saknar är hockeyklubban på slutet 🙂 hade jag trejdat efter den grafen hade min pm-portfölj sett lite bättre ut. Låg +5% i somras, nu är jag -37% Det kommer dock många chanser att hoppa in och ur marknaden innan ädelmetallsbubblan spricker en gång för alla (2020-2025 typ).

    @P Kul att du oxå gillar AM’s arbete, vem är de andra som du följer ?

    Mina favoriter och innehav just nu:
    Pretium
    Avino
    Balmoral
    Silver Standard
    Agnico-Eagle
    Allied Nevada
    Timmins
    Gold Bullion

    Sorterade i storleksordning innehavsmässigt. Har varit och är ”All-in” sedan 2008. En restore av bullmarkanden är önskvärd !

    Vad tror Ni om Lundin Gold? Fruta del Norte, tror jag kan bli en succé. Lukas Lundin har nog koll på läget, annars hade han inte gett sig in i Ecuador. De Ecuadorianska myndigheterna vill självklart tjäna pengar på sitt lands gruvor och det gör man inte om man monsterbeskattar intresserade miningbolag (läs. Kinross).

    • @Solsson, jag ser inte det du ser i grafen, är det den första du länkar? https://i1.wp.com/i1135.photobucket.com/albums/m638/Phisquared2618/ComexGoldDforecastto2015-sml.png

      Var säger den att det ska vända i november 2014?

      Lundin Gold, kan det bli annat än succe? Lundinarna är backade av de rikaste personerna i världen, de har alltid tillgång på pengar och spelar i en helt annan liga än flesta andra investerare. Intressanta är också tajmingen, precis kring Swiss gold referendum och denna kapitulation i guldaktierna, Lundinbolag har hittills alltid noterats vid större bottnar. Varför har de så bra tajming? För att de enligt min research får signaler från samma personer som dikterar och ritar graferna.

      • Bra sagt Dave!
        Jag har alltid hävdat att Lundinarna är insiders och att det är därför de får genom sina spektakulära avtal.
        Adolf Lundin tror jag däremot inte var en insider, utan han var helt enkelt en slipad affärsman. Jag minns när han var i Assyriska Föreningen i Södertälje 1999-00 och marknadsförde dåvarande Lundin Oil, på begäran av investeraren Mr. Albert Tasci. En insider skulle aldrig sänka sig till att vända sig till pöbeln och framförallt inte till kapitalstarka invandrare.
        Hans söner däremot verkar göra allting rätt hela tiden vilket är ett säkert tecken på att de är ”insiders”. Källor och bevis jag tagit del av pekar mot att de tillhör frimurarna, vilket förklarar mycket av deras framgång.

        • P, Enligt en av Sveriges främsta Lundin Petroleum experter (UJM på börssnack http://borssnack.di.se/diseconf/usersettings/showuser.aspx?showuser=ujm) hade Adolf goda kontanter med Wallenbergsfären, tom var de släkt på något sätt. Misstänker att Adolf bara var en front för Wallenbergs råvarusatsningar, liksom Kamprad, Gates och andra ‘stjärnskott’ varit backade av kreditdiktatorerna. Ägandet i dessa bolag är skyddade i insynsfria stiftelser där de som verkligen äger bolag verkar utan att synas.

  4. Det här kanske förtydligar, från länken ovan. Hockeyklubban på slutet är nu 2013->2015 fel i grafen. läs nedan:

    This one places a major low at end Oct-start Nov. End of Sept is also credible, and end of December very likely IMO. So stretch it, squeeze it, tilt it up or down, and it will still function as something to compare with the walk forward price action.

    The reason for more fractal jagged monthly swings going forwards are shown. It is the result of the descending trendlines, and the selling they release upon contact is enhanced while gold is moving across the trendline ”lanes” towards the bear exit on the right hand side. But each time it hits one of those descending trendlines it turns back for a bit, creating a zig-zag based fractal for the coming months, classic wave 4 forms are to be expected.

    The years after the present date are incorrect. It says 2013 instead of 2015. And that 2015 break by the way sort of illustrates my thinking that 2016 will be a high time for gold.

  5. Ok, här är lite Andrew Forks av Pining 4 the fjords, hoppas de är till nytta 🙂 lustig utveckling i ädelmetallerna idag.
    http://www.tfmetalsreport.com/comment/449429#comment-449429

    Argentus Maximus har följt upp sin guldpris analys från Juli ifjol:
    http://www.tfmetalsreport.com/comment/449573#comment-449573

    Sist men inte minst, ytterligare en skicklig teknisk analytiker Alex, väl värd en läsning imho:
    http://www.chartfreak.com/
    Han är vass!

Kommentera

