Håller guldaktierna på att forma en botten här?

Uppdaterad graf för HUI:

6 reaktioner på ”Håller guldaktierna på att forma en botten här?

  1. Det känns som att man under en längre tid levt lite på hoppet, vilket jag starkt ogillar. Signalerna om upp eller ner avlöser ständigt varandra. Vi har fortfarande inte fått en rejäl shakeout eller ”kapitulationsfas” som många pratar om. Det är såklart inte nödvändigt för att inleda en uppgång, men historiskt sett har det väl varit mer regel än undantag att denna blodbadsfas inträffar innan kurserna kan inleda sina katapulterande uppgångsfaser.

    Du har varit inne på det många gånger förr; alla nya pengar som skapas ur tomma intet BÖR förr eller senare leta sig in på denna marknad. När detta sker tror jag inte det spelar någon större roll vad guldpriset är; guld- & silverbolagen kommer då initialt driva upp guld/silverpriset som därefter kommer driva sig själv vidare uppåt av sitt eget momentum.

    Vad jag fasat för under en längre tid är en större marknadskorrektion likt 2008. Det känns som att det vid flera tillfällen legat lite i luften, men istället sker det motsatta – marknaden hittar nya anledningar för att driva den fortsatt uppåt. Tänker då givetvis på SPY, DOW m.m. Jag har mycket svårt att se den utveckling vi alla väntar på i PM-sektorn om övriga marknader inleder en bear market. Samtidigt förefaller det scenariot fullständigt horribelt eftersom marknaden (TSX) redan gått ner >80% nominellt, men det är ändå inte otänkbart, och det är jävligt skrämmande. Knepigt läge. Vad säger du?

    När / hur / om uppgången än startar, och detta mer eller mindre verifieras genom att vissa motståndsnivåer tas ut och momentum byggs upp, har jag länge haft en tanke på om man skall belåna sig. Det är vid extremt få tillfällen sådana lägen uppenbarar sig. Selektiv stock picking av producerande stora bolag skulle minimera riskerna något. Hur tänker ni andra kring dessa något giriga funderingar…?

    • @Happydays

      Fint och välskrivet inlägg. Har haft liknande tankar. Min tro är att S&P500 kommer att fortsätta gå upp nästa år och PM-sektorn kommer att följa med fast i högre hävstång. Jag kollar främst på 10-åringen, sålänge den inte är över 3% så tror jag inte på någon marknads krasch. Kan dock komma en korrektion på 10-15%.

      Ett annat tecken som man kan kolla ifall marknaden börjar närma sig en top är att kolla om det är ”large cap” aktierna eller ”small cap” aktierna som drar upp börsen. T.ex. så kan ~20% av large cap aktierna få upp indexet trots att ~80% av small cap aktierna är negativa.

      Angående belåning så tycker jag det är helt okej med kontrollerad belåning då du kan räkna på dina risker. Felet (som jag tycker) som många gör är att det konstant belånar i takt med att uppgången (girighet), vilket leder att det inte krävs allt för stor procentuell uppgång för att tvångslikvidera deras positioner. Ett exempel är att man kan tjäna 1000% på kort tid men det kanske krävs enbart 10-20% åt motsatt håll för att rensa kontot (man måste kunna kontrollera sin girighet).

    • Det finns ingen som tyder på att en sådan krasch är närliggande, snarare kanske ca 3-5 år in i framtiden. Bankerna är fyllda med överskott av pengar, 3 biljoner dollar. Kreditexpansionen är fortfarande i tidigt skede. Börsen gick i sidled i över tio år och har nyligen brutit ut ur den trading rangen, som jag ser det finns det stor uppsida kvar där även om det säkerligen kommer dippar under uppgångsfasen

      https://dave1bs.wordpress.com/2014/09/23/borsen-ar-sjukt-overvarderad/

      Jag har skrivit sedan några år tillbaka här att när räntorna i USA börjar höjas är en ny kreditexpansion igång på allvar. Detta startskott är nu potentiellt bara någon månad in i framtiden. Penningmängden, aktiva pengar i cirkulation ökar med 7,5% idag, det är verklig QE och inflation.

      Allt detta är väldigt positivt för råvarusektorn som sannolikt kommer vända upp med kraft och ta igen förlorad mark. Innan nästa krasch kommer sektorn imo har nått en ny topp och falla med allt annat.

  2. Har vi verkligen inte haft en kapitulationsfas och rejäl shakeout? Som du säger, TSX ner 80% och väldigt många av de aktier jag bevakar betydligt mer än så. Finns liksom inget kvar att göra blodbad av förutom möjligtvis guldpriset själv. Själv vill jag gärna tro att de som väntar på detta går att likna med de som hade fina riktkurser vid toppen 2011. Hur som helst har vi stått ut länge under en överjävligt jobbig period och det bör snart bli dags att skörda.

  3. Tyvärr känns det inte som en klockren strategi att vänta på att marknaden skall ta sitt förnuft till fånga. Marknaden kan vara irrationell längre än de flesta orkar vänta. Jag har själv köpt på mig lite den senaste månaden, men jag börjar undra om jag inte var för tidig. Urrrk. Så jobbigt att vänta på att trenden skall vända!

    Lite kul när mina kollegor hånar mig för att vara intresserad av guldbolag, dom menar att guldpriset befinner sig i en bubbla. Lustigt att dom inte säger något om hur mycket pengar som skapats, eller om att Apple är värt mer än alla bolag i världens största land:) Samma människor litar blint på våra fria oberoende objektiva och korrekta medier, keynesiansk ekonomisk teori och centralplanering. Kanske ett tecken på ljusning att man blir hånad och utskrattad om man är intresserad av råvaror och ädelmetall?

Kommentera

