RamsesXI vs trollen på Börssnack

RamsesXI som numera är en av få vettiga personer kvar på Börssnack skrev en intressant kommentar som svar till trollet Wbuffe på börssnack, printscreen:

Skärmavbild 2015-04-12 kl. 16.26.57

Läs hela tråden här

4 reaktioner på ”RamsesXI vs trollen på Börssnack

  1. Jag funderar på en sak. Har jag förstått det rätt att det bara är SEB, SHB, Swedbank och Nordea som har konton hos Riksbanken?

    Är det inte i så fall på det viset att andra banker, t ex Forex har konton hos någon av våra fyra storbanker där de placerar sina tillgodohavanden?

    Så om jag tar ut mina sparpengar från SEB och sätter in dem hos Forex så hamnar de ändå hos SEB ( eller SHB, Swedbank eller Nordea)?

  2. Vilken bank eller liknande är minst dålig? Jag vill hålla 30% av mina tillgångar i cash. För tillfället använder jag bl a Svea Bank. Är jag illa ute?

    Funderar på att öppna ett extra konto i Singapore, i någon robust bank, för att diversifiera. Men jag vill fortfarande hitta ett svenskt konto.

    Någon som har några synpunkter?

  3. Läste BS-tråden. WBuffet tjatar maniskt om att ”Guldet saknar funktionellt värde” – detta säger en hel del om personens kunskapsnivå.

    1) Lustigt att WBuffet skriver ”funktionellt” värde, för det är ju verkligen precis vad guldet har! Funktionen är den av en valuta, vi använder den för att bevara värde och, direkt eller indirekt, för att byta mot varor och tjänster! Varför vill hela världen ha guld om det saknar värde? WBuffet hävdar att centralbankerna har fel, och att guld är värdelöst. Av någon anledning tvivlar jag:)

    2) Om man antar att WBuffet menar att guld är värdelöst för att det inte är en förbrukningsvara som masskonsumeras, så måste ju detta gälla även för kronor, dollar och andra digitala valutor. Betalar WBuffet med råolja på ICA? Eller äter WBuffet hundralappar till middag?

    Med det sagt är guld kanske inte världens bästa *investering*, däremot är jag betydligt mer orolig för mina surt förvärvade slantar som jag placerat i aktier och på bankkonton skall bli värdelösa än vad jag är för att mitt guld skall bli det.

Kommentera

