Bostadsmarknaden: ‘Det är helt jävla sjukt’

En lång läsvärd och informativ kommentar av Lasse i kommentarsfältet om bostadsbubblan

april 24, 2015 kl. 7:49 f m

Grymt Skrivet Dave! Jag önskar att det fanns fler som dig både inom politik och inom media som kunde ”informera” dessa vilsna själar som faller för frestelsen av att köpa en bostad (om man ens kan säga köpa till en bostadsrätt, för man har ju ändå en ”hyra” att betala trots miljonerna man lånar) och tror att de kommer kunna sälja i vinst om några år.

Vad jag inte förstår är hur vanliga ”utbildade” människor inte förstår att allt detta är ologiskt och ohållbart i längden. Hur kan människor vara så naiva och tro att det hela tiden kommer att finnas en vinst i det de köper.

Jag ska ge ett exempel på prisökning. Jag hyr i andra hand, ganska dyrt 11 000 kr, men å andra sidan är det en helt nyproducerad 3:a på 75 m2 i Solna och jag var den första som bodde där.

Killen som äger stället, en polare, köpte det för 2.7 miljoner, såklart lite överpris. Men redan nu, efter 9 månader (lägenheten stod klar juni 2014), säljs exakt samma lägenheter i fastigheten för 3.9 miljoner kr!!!!!!

Det är helt jävla sjukt. Hur kan folk betala så mycket, om jag får uttrycka mig fritt, för en skitbostad som är massproducerad och är av dålig kvalité om man jämför med 80 och 90 talets bostäder (det fanns mycket fel som peab gjort som fick åtgärdas efteråt).

Jag förstår inte detta! Hur vågar folk lägga så mycket pengar på en bostad. Kan ens lägenheterna stiga mer än 3.9 miljoner kronor? Jag kan köpa 2 mycket fräscha och nyare villor till det priser från området jag ursprungligen kommer från (Mariestad).

Hur ska man göra för att folk ska förstå detta? Att det kommer komma en krasch vare sig de vill eller inte. Och att det är ganska nära, med tanke på att hela staten går i back (se alla myndigheter som har pengabrist och blir tvungna att avskeda folk). Minsta lilla orolighet någonstans i ekonomin kan trigga en krasch. Det räcker att ett storföretag i börsen rasar och fler följer på så är Sverige tillbaka till 2008, fast denna gången blir det inte så milt. Denna gången blir det mer som resten av Europa.

Kommentera

